Wyzwanie nie tylko dla największych

Puls Biznesu. partner materiału: T-mobile
22-05-2018, 22:00

Problem cyberprzestępczości na dobre przestał być wyzwaniem wyłącznie dla międzynarodowych korporacji. Zdaniem ekspertów, dziś na ataki narażone są już wszystkie firmy, bez względu na wielkość czy rodzaj działalności, a osiągnięcie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa nie jest możliwe bez profesjonalnej pomocy

Wraz z przenoszeniem się działalności biznesowej do sieci oraz upowszechnianiem nowych technologii w firmach, cyberprzestępcy zyskują nie tylko nowe możliwości przeprowadzenia ataku, ale też wiedzą dobrze, że są w stanie uzyskać dane o coraz większej wartości. Od ataków za pomocą szkodliwego oprogramowania, które szyfruje dane niezbędne dla działania firmy i żąda okupu za ich zwrot, przez zagrożenie zablokowaniem systemów za pomocą ataku DDoS. Nasila się również kradzież poufnych danych firmy lub jej klientów — wraz ze wzrostem stawki, rośnie liczba ataków na firmy oraz pomysłowość hakerów. W ostatnich latach przestępcy coraz częściej wykorzystują luki nie tylko w komputerach, ale też w sprzęcie biurowym, takim jak drukarki, czy angażują do ataków urządzenia internetu rzeczy.

Niska świadomość

Jak pokazują wyniki „Badania rynku cyberbezpieczeństwa w Polsce 2017”, przeprowadzonego na zlecenie T-Mobile, po drugiej stronie barykady często stoi przedsiębiorca, przekonany, że zabezpieczenia w postaci oprogramowania antywirusowego oraz firewall są w stanie zapewnić mu pełne bezpieczeństwo. W firmach nieco większych często bezpieczeństwo powierzane jest osobom, które na co dzień specjalizują się w zakupie i serwisowaniu sprzętu IT, a troska o zabezpieczenie sieci jest tylko jednym z dodatkowych ich obowiązków. Bez profesjonalnych narzędzi i odpowiedniego know-how nie są oni w stanie stawić czoła profesjonalnym włamywaczom. Zwłaszcza że głównym narzędziem cyberataku jest złośliwe oprogramowanie, co potwierdziło 37 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu. Atak na komputery pracowników odnotowało z kolei 14 proc. firm, ale można się domyślać, że jest to tylko ułamek wszystkich włamań. Duża część z nich pozostaje prawdopodobnie niewykryta.

— Troska o bezpieczeństwo to jedno z podstawowych wyzwań dzisiejszych przedsiębiorstw. Z jednej strony należy mieć świadomość, że wyciek lub utrata danych mogą zakłócić działanie praktycznie każdej firmy, z drugiej, że obowiązek utrzymywania właściwego poziomu cyberzabezpieczeń nakłądają na nas takie regulacje, jak np. Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych — mówi Włodzimierz Nowak, członek zarządu, dyrektor ds. prawnych, bezpieczeństwa i zarządzania zgodnością w T-Mobile Polska.

— To właśnie w odpowiedzi na tę potrzebę oddajemy do dyspozycji przedsiębiorców Centrum Operacyjne ds. Cyberbezpieczeństwa (SOC) T-Mobile Polska, które jest w stanie zaoferować firmom najwyższy stopień ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi — mówi Włodzimierz Nowak.

Międzynarodowe doświadczenie

Centrum (SOC) T-Mobile będzie wchodziło w skład sieci bezpieczeństwa Grupy DT, w ramach której w dziewięciu podobnych placówkach na terenie całej Europy oraz w Afryce setki ekspertów T-Mobile przez 24 godziny na dobę analizują codziennie miliony ataków cybernetycznych z ponad 3 tys. źródeł danych, wypracowując w czasie rzeczywistym sposoby ich zwalczania i wdrażając je we wszystkich firmach korzystających z usług cyberbezpieczeństwa T-Mobile. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, międzynarodowej współpracy i wymianie doświadczeń oraz dostępowi do najbardziej zaawansowanych narzędzi i rozwiązań, polscy eksperci są w stanie dostarczyć klientom w Polsce usługi na takim samym poziomie, jak największym niemieckim spółkom giełdowym, korzystającym z usług DT.

Zapobieganie incydentom

Do usług oferowanych przez SOC należą wszystkie czynności związane z wykrywaniem i zapobieganiem incydentom związanym z cyberbezpieczeństwem, takie jak monitoring i rejestrowanie zagrożeń, reagowanie na incydenty bezpieczeństwa, informowanie o spodziewanych atakach oraz rekomendowanie rozwiązań zapobiegawczych, analiza złośliwego kodu, a także identyfikacja sprawców i informatyka śledcza. Przedsiębiorcy mogą oddać w ręce ekspertów T-Mobile całość działań związanych z ochroną lub zlecić audyt zabezpieczeń, testy penetracyjne, zakończone przedstawieniem rekomendacji do wdrożenia przez wewnętrzny dział IT.

Co prawda 71,5 proc. dużych i średnich firm przeprowadza pentesty, ale nie zapewni to należytej ochrony dopóty, dopóki nie będą przeprowadzane regularnie, przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów. W połączeniu z dostępnymi już wcześniej w T-Mobile rozwiązaniami, takimi jak usługa Biura Zapasowego, monitoring wideo, zarządzanie flotą pojazdów i urządzeniami mobilnymi, oznacza to, że we współpracy z jednym tylko operatorem można zapewnić sobie dostęp do pełnej gamy usług z dziedziny bezpieczeństwa. Oprócz wdrożenia najlepszych możliwych rozwiązań taki model jest także interesujący z punktu widzenia optymalizacji wydatków.

Outsourcing całości lub części usług z dziedziny bezpieczeństwa umożliwia obniżenie kosztów działalności, a abonamentowy model rozliczeń pozwala uniknąć części znaczących wydatków jednorazowych. Trzy czwarte badanych firm zadeklarowało, że na ten cel w 2016 r. przeznaczyło mniej niż 50 tys. zł, a około 7 proc. dużych firm działających w Polsce wydało w tym samym roku ponad 1 mln zł na działania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Tylko w 2016 r. cyberataki przyniosły przedsiębiorstwom w Europie straty szacowane na 200 mld EUR. W skrajnych przypadkach, takich jak atak na sieć szpitali w Wielkiej Brytanii w maju ubiegłego roku, kończą się nie tylko stratami finansowymi, ale przede wszystkim całkowitym paraliżem firmy, utratą reputacji i zaufania klientów na lata. To gra o najwyższą stawkę i to dobrze, że polscy klienci zyskali właśnie ważnego sprzymierzeńca w walce o bezpieczeństwo.

Cyberbezpieczeństwo to konieczność dla biznesu

PIOTR MARKOWSKI, dyrektor pionu B2B w T-Mobile Polska

Firmy, niezależnie od wielkości, rodzaju prowadzonej działalności czy poziomu zaawansowania komputeryzacji, są dziś narażone na zmasowane ataki cyberprzestępców, którzy wykorzystują nie tylko luki w systemach, ale przede wszystkim brak świadomości użytkowników na temat zagrożeń. Pełna oferta usług bezpieczeństwa teleinformatycznego od T-Mobile zapewnia pełną ochronę, pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia incydentów bezpieczeństwa, umożliwia szybkie informowanie o wycieku danych.

Ponadto przynosi wymierne korzyści, takie jak brak jednorazowych kosztów inwestycji, bieżące raportowanie dla zarządzających i działu bezpieczeństwa, a przede wszystkim pewność spełnienia regulacji prawnych związanych z bezpieczeństwem ICT, wynikających m.in. z Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Cyberbezpieczeństwo stało się koniecznością dla biznesu, a można je zapewnić tylko stosując odpowiednie narzędzia analizujące każdego dnia miliardy wrażliwych danych. Naszą odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest stworzenie Centrum Operacyjnego ds. Cyberbezpieczeństwa (SOC) i rozszerzenie oferty T-Mobile Polska o nowe usługi z zakresu ochrony zasobów IT firm, które mogą być uruchomione nawet w ciągu kilku dni roboczych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu. partner materiału: T-mobile

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Wyzwanie nie tylko dla największych