Wzrost cen kawy o ponad 20% w ciągu trzech sesji

Dorota Sierakowska, Analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 23-07-2021, 09:38

Na rynkach towarów rolnych w tym tygodniu nic nie budzi tak dużych emocji jak sytuacja na rynku kawy. Notowania kawy arabica w Stanach Zjednoczonych jeszcze na początku tygodnia oscylowały w okolicach 155-160 centów za funt, a wczoraj dotarły już do rejonu 195 centów za funt.

Ostatnie trzy sesje na wykresie cen kawy były imponujące: we wtorek notowania zwyżkowały o ponad 6,6%, w środę o ponad 5,5%, a w czwartek o niebagatelne 10%. Łącznie jest to zwyżka cen kawy arabica o niemal 24% w ciągu zaledwie trzech sesji.

Skąd wzięły się tak spektakularne wzrosty cen kawy? Przede wszystkim z nagłej, nieoczekiwanej fali przymrozków w Brazylii, czyli kraju będącym największym producentem kawy na świecie. W ostatnich dniach farmerzy brazylijscy podkreślali, że ta nagła zmiana pogody może istotnie przełożyć się na przyszłą produkcję – zwłaszcza że w ostatnim czasie dodatkowym problemem w tym kraju były susze.

O ile dotychczas trudno było o konkretne prognozy, to wczoraj zaczęły pojawiać się wstępne szacunki potencjalnych strat. W pierwszej wersji zakładały one stratę 1-2 mln worków kawy, natomiast obecnie mówi się już o 4,5 mln worków. Dla porównania: dotychczasowe prognozy zakładały produkcję kawy w Brazylii na poziomie 70 mln worków w 2022 r.

Niemniej, warto podkreślić, że na razie szacunki te są wciąż mało konkretne. Wiemy, że przymrozki uderzyły mocno zarówno w uprawy kawowca, jak i w szkółki drzewek kawowca, co z pewnością przełoży się na produkcję – ale jednocześnie farmerzy nadal nie negują realizacji już złożonych zamówień (aczkolwiek próbują negocjować stawki). Wiele osób na rynku trwa więc w wyczekiwaniu na więcej informacji i na dokładniejsze szacunki produkcji kawy.

Tymczasem obecnie, po trzech tak mocno zwyżkowych sesjach, pojawia się pole do pewnego, chociażby technicznego odreagowania, zwłaszcza że ceny kawy arabica zbliżyły się do psychologicznej bariery na poziomie 200 centów za funt.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane