Z gigantami trzeba się dogadać

Wojciech KowalczukWojciech Kowalczuk
opublikowano: 2016-02-03 22:00

Ranking „PB”: Gazele z południa Polski nauczyły się koegzystować z koncernami, które rozdają karty w ich branżach

Na zorganizowanej w Krakowie gali Gazel Biznesu spotkali się laureaci rankingu aż z trzech województw — małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Wielu laureatów reprezentowało małe firmy współpracujące z największymi graczami w swoich branżach. Stanisław Lampa, prezes spółki prowadzącej na zasadzie franczyzy aż pięć stacji paliw pod szyldami Orlenu i BP, przyznaje, że choć koncerny naciskają na ograniczanie marż, to z drugiej strony ich szyldy zapewniają dużą liczbę klientów. Na kooperację z największymi postawiła także firma Farmona z Krakowa, która po raz dwunasty zakwalifikowała się do rankingu i w ten sposób zapewniła sobie tytuł małopolskiej Supergazeli.

— Jako firma rodzinna, która produkuje kosmetyki oparte na naturalnych składnikach, jesteśmy dobrze kojarzeni przez klientów. Jednak aby dotrzeć do jak największej ich liczby, stawiamy na współpracę ze wszystkimi dużymi sieciami dystrybucyjnymi — mówi Dana Bartoszewicz z Farmony. Z gigantami rynku współpracują również Krakowskie Zakłady Automatyki.

— Dostarczamy i instalujemy rozwiązania dla kolei produkowane przez kanadyjski koncern Bombardier. Kupują je również wielkie podmioty, jakimi są m.in. Polskie Linie Kolejowe. Nasz atut to kadra specjalistów, którą sami szkolimy — mówi Elżbieta Bałaga, prokurent małopolskiej Gazeli nr 3. Drugim często przewijającym się podczas krakowskiej gali hasłem była dywersyfikacja.

— Gdybyśmy brali pod uwagę wyłącznie nasze przychody z komunikacji miejskiej w Olkuszu, nie bylibyśmy Gazelą Biznesu, a na pewno nie zajmowalibyśmy drugiego stopnia podium — mówi Grzegorz Sikora, prezes PKM Olkusz, które zajęło 2. miejsce na małopolskim podium.

Receptą na pomnożenie przychodów okazało się dla firmy uzupełnienie usług o hurtowy i detaliczny handel paliwem, usługi transportowe, a nawet turystyczne. O dywersyfikacji zawczasu myśli także Zdzisław Zięba, wiceprezes spółki Środowisko i Innowacje, która jest zwycięzcą rankingu świętokrzyskiego, a specjalizuje się w utylizacji i pracy ma w Polsce jeszcze na lata.

— To prawda, że azbestu do usunięcia jest wiele i obecne przepisy o finansowaniu utylizacji przez NFOŚ za pośrednictwem gmin pozwalają nam na stabilną dochodową działalność. Niestety przepisy w naszym kraju zmieniają się na tyle często, że nie mamy gwarancji, że te warunki się nie pogorszą. Dlatego zamierzamy rozwinąć działalność o utylizację innych substancji — mówi Zdzisław Zięba. Gazele z południa Polski są więc gotowe na zmiany warunków swojej działalności, zaś gigantów rynku traktują jak potencjalnych partnerów, a nie wrogów.

 

Komentarz autora rankingu
Warto sprawdzić zagranicznych kontrahentów

SZYMON WILIŃSKI, dyrektor handlowy ds. informacji gospodarczej w Coface

Dla wielu polskich małych i średnich eksporterów — których grupa wśród Gazel Biznesu z roku na rok rośnie — najistotniejszym czynnikiem motywującym do podjęcia współpracy handlowej z zagranicą jest pomoc wyspecjalizowanej firmy w sprawdzeniu wiarygodności i wypłacalności kontrahenta. Szczególnie wobec kontrahentów zagranicznych, gdzie często dostęp do informacji jest ograniczony, przedsiębiorcy oczekują zweryfikowanej informacji wraz z rekomendacją, czy podjąć współpracę czy też nie. Tę pewność dają firmy przygotowujące raporty handlowe, gdzie można znaleźć informacje o rekomendowanym kredycie kupieckim czy ocenę kontrahenta. Przykładem jest Coface, który poza tym, że dostarcza takich informacji swoim klientom — również codziennie z niej korzysta, jako ubezpieczyciel należności, firma faktoringowa oraz windykacyjna dla weryfikacji potencjalnych zagrożeń w tych obszarach swojej działalności. Przedsiębiorcy z grona Gazel Biznesu coraz chętniej wchodzą na nowe rynki zbytu, szukając alternatywy dla przeżywających trudności gospodarek państw strefy euro czy rynków wschodnich. Rozpoczynając współpracę z nowymi kontrahentami na obcych rynkach, firmy potrzebują pewnych informacji o partnerach, z którymi przyjdzie im pracować. W raporcie wywiadowni znajdą się informacje, które przede wszystkim stanowią źródło bezstronnej oceny stabilności i kondycji finansowej danej firmy. Pełny raport zawiera m.in. dane finansowe i rejestrowe, ocenę płatności, maksymalny limit kredytu kupieckiego rekomendowany przez Coface, informacje dotyczące powiązań osobowych, ale także informacje negatywne (tj. doświadczenia windykacyjne oraz informacje o niewypłacalności).

NA ZDJĘCIACH:

NA PODIUM: W województwie małopolskim liderami rankingu były firmy Elektrociepłownia Andrychów (wyróżnienie odebrał Andrzej Bizoń, dyrektor ds. techniczno-produkcyjnych, w środku), Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Olkuszu (na zdjęciu prezes Grzegorz Sikora) oraz Krakowskie Zakłady Automatyki (w ich imieniu wyróżnienie odebrała Elżbieta Bałaga, prokurent spółki). [FOT. MIKOŁAJMIKOŁAJCZYK]

RODZINNE PODOBIEŃSTWO: Krakowska gala zgromadziła przedsiębiorców aż z trzech województw. Regiony różne, ale cechą wspólną reprezentujących je firm jest elastyczność w działaniu pozwalająca przetrwać ewentualne zmiany rynkowej koniunktury.

WSPÓLNY SUKCES: Województwo małopolskie jest regionem, w którym odnotowano najwyższą, 20-procentową dynamikę przyrostu liczby nowych przedsiębiorstw. Ponadto uzyskało ono tytuł Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości, przyznawany przez władze wszystkich regionów Unii Europejskiej. To oczywiście powód do dumy dla władz samorządowych, jednak ten sukces jest przede wszystkim zasługą przedsiębiorców z regionu — mówi Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

WSZECHSTRONNOŚĆ POPŁACA: Olkusz to miasto satelickie Aglomeracji Śląskiej, dlatego przewozy autobusowe na jego terenie uzupełniliśmy innymi rodzajami działalności, podnosząc w ten sposób obroty i zyski spółki — przyznają Grzegorz Sikora, prezes PKM Olkusz, i Ireneusz Pacia, właściciel spółki.

PRESJA CENOWA: Wojciech Szwajczak, prezes Systemów Ochrony Przeciwpożarowej, uważa, że problemem branży jest duża konkurencja cenowa. Za biznes biorą się także ci, którzy branżę znają słabo. Dlatego jego firma zabiega o odpowiednie certyfikaty, by wyróżnić się i zapewnić klientów o swoich kompetencjach.

JAKOŚĆ I ZASIĘG: W dotarciu do szerokiej grupy klientów pomaga nam współpraca z sieciami handlowymi, ale markę budujemy dzięki wysokiej jakości produkowanych kosmetyków opartych na naturalnych komponentach — mówi Dana Bartoszewicz z Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona.

WARIANTY: Na usunięcie azbestu mamy w Polsce czas do 2032 r. i jeżeli przepisy się nie zmienią, to będziemy mieli co robić przez najbliższych kilkanaście lat, a jeśli coś się zmieni, to mamy nowe pomysły — mówi Zdzisław Zięba, wiceprezes spółki Środowisko i Innowacje.

NA ZDJĘCIACH:

NA PODIUM: W województwie małopolskim liderami rankingu były firmy Elektrociepłownia Andrychów (wyróżnienie odebrał Andrzej Bizoń, dyrektor ds. techniczno-produkcyjnych, w środku), Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Olkuszu (na zdjęciu prezes Grzegorz Sikora) oraz Krakowskie Zakłady Automatyki (w ich imieniu wyróżnienie odebrała Elżbieta Bałaga, prokurent spółki). [FOT. MIKOŁAJMIKOŁAJCZYK]

RODZINNE PODOBIEŃSTWO: Krakowska gala zgromadziła przedsiębiorców aż z trzech województw. Regiony różne, ale cechą wspólną reprezentujących je firm jest elastyczność w działaniu pozwalająca przetrwać ewentualne zmiany rynkowej koniunktury.

WSPÓLNY SUKCES: Województwo małopolskie jest regionem, w którym odnotowano najwyższą, 20-procentową dynamikę przyrostu liczby nowych przedsiębiorstw. Ponadto uzyskało ono tytuł Europejskiego Regionu Przedsiębiorczości, przyznawany przez władze wszystkich regionów Unii Europejskiej. To oczywiście powód do dumy dla władz samorządowych, jednak ten sukces jest przede wszystkim zasługą przedsiębiorców z regionu — mówi Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego.

WSZECHSTRONNOŚĆ POPŁACA: Olkusz to miasto satelickie Aglomeracji Śląskiej, dlatego przewozy autobusowe na jego terenie uzupełniliśmy innymi rodzajami działalności, podnosząc w ten sposób obroty i zyski spółki — przyznają Grzegorz Sikora, prezes PKM Olkusz, i Ireneusz Pacia, właściciel spółki.

PRESJA CENOWA: Wojciech Szwajczak, prezes Systemów Ochrony Przeciwpożarowej, uważa, że problemem branży jest duża konkurencja cenowa. Za biznes biorą się także ci, którzy branżę znają słabo. Dlatego jego firma zabiega o odpowiednie certyfikaty, by wyróżnić się i zapewnić klientów o swoich kompetencjach.

JAKOŚĆ I ZASIĘG: W dotarciu do szerokiej grupy klientów pomaga nam współpraca z sieciami handlowymi, ale markę budujemy dzięki wysokiej jakości produkowanych kosmetyków opartych na naturalnych komponentach — mówi Dana Bartoszewicz z Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona.

WARIANTY: Na usunięcie azbestu mamy w Polsce czas do 2032 r. i jeżeli przepisy się nie zmienią, to będziemy mieli co robić przez najbliższych kilkanaście lat, a jeśli coś się zmieni, to mamy nowe pomysły — mówi Zdzisław Zięba, wiceprezes spółki Środowisko i Innowacje.

 

 

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: TAURON Sprzedaż Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej ORLEN Paliwa DPD Polska PWB Eden Springs

Partner Hotelowy: Hotel Reservation Service Poland

Partner Regionalny: PG 138 – Ford Partner

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: TAURON Sprzedaż Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej ORLEN Paliwa DPD Polska PWB Eden Springs

Partner Hotelowy: Hotel Reservation Service Poland

Partner Regionalny: PG 138 – Ford Partner

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: TAURON Sprzedaż Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej ORLEN Paliwa DPD Polska PWB Eden Springs

Partner Hotelowy: Hotel Reservation Service Poland

Partner Regionalny: PG 138 – Ford Partner

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface