Z mąki mniej chleba, a produkcja rośnie

Michalina Szczepańska
opublikowano: 11-09-2018, 22:00

Mąka drożeje na potęgę, ale jej produkcja jest niezagrożona. Rozwija się dzięki kolejnym zakładom produkcyjnym, m.in. mrożonego pieczywa.

Z zielonego groszku, cieciorki, ryżowa, orkiszowa, owsiana. To tylko niewielka i relatywnie nowa część oferty półki z... mąkami. Za przeważającą część sprzedaży mąki odpowiada jednak tradycyjna, czyli pszenna, a stabilny i rosnący rynek mierzy się w tym roku z pytaniem: komu braknie mąki, bądź też surowca na nią?

W zeszłym roku wyprodukowaliśmy 1,76 mln ton mąki pszennej, jak wynika z danych GUS uwzględniających zakłady zatrudniające co najmniej 50 osób. To o ponad 20 proc. więcej niż w 2010 r., choć mąka pszenna i wyroby z niej, jak np. jasne pieczywo, są pod medialnym ostrzałem od lat.

— Wzrosty produkcji mąki w Polsce to efekt rozwoju przemysłu spożywczego, chociażby inwestycji w zakłady pieczywa mrożonego. Zwiększa się też zapotrzebowanie na mąkę w kanale HoReCa, wraz z coraz częstszym trendem jedzenia poza domem. Jedno i drugie to jednak sprzedaż B2B, niewidoczna w sklepach — mówi Piotr Piąstka, prezes GoodMills Polska.

— Spadek spożycia pieczywa i niektórych wyrobów mącznych jest widoczny w kraju, ale są też kategorie zużywające dużo mąki, które zyskują — jak np. wyroby ciastkarskie czy makarony — dodaje Marta Skrzypczyk, dyrektor biura analiza makroekonomicznych sektora agro w banku BGŻ BNP Paribas.

Sprzedaż detaliczna mąki w postaci jednokilogramowych opakowań kurczy się od lat.

— Pojawiają się w kategorii różne nowości jak mąki orkiszowe oraz tzw. superfoods (quinoa, chia, itp.), odpowiadające na prozdrowotne trendy, ale to nisze, których rozwój nie kompensuje spadku podstawowych rodzajów mąki — twierdzi Piotr Piąstka.

Podkreśla, że Basia, marka GoodMills, zwiększa jednak rokrocznie sprzedaż. Wzrostem chwali się też Maspex, do którego należy mąka Lubella.

— Biorąc pod uwagę dużą różnorodność, wiele nowych rodzajów i typów mąk (jak te z surowców innych niż zboża), obserwujemy oczywiście wzrosty sprzedaży poszczególnych z nich, jednak ich udział w rynku jest stosunkowo bardzo mały. Nowinki produktowe i zainteresowanie tego typu nieznanymi wcześniej artykułami pojawiają się w każdej kategorii — tak i w tej. Jednak wszelkie nowe rodzaje mąk nie należą do głównych trendów czy masowych kierunków rozwoju całej kategorii. Należy je postrzegać bardziej w kategorii mody niż aktualnego trendu. Mąka pszenna wciąż odpowiada za ponad 90 proc. rynku. Co więcej, konsumenci doceniają jej konkretne przeznaczenie i są przyzwyczajeni nie tylko do rodzaju, ale również do danych typów mąk — dlatego możemy na przykład zauważyć, że największym zainteresowaniemcieszy się niezmiennie mąka tortowa — dodaje Dorota Liszka, rzecznik Grupy Maspex Wadowice.

Pozytywnymi statystykami całej branży może zachwiać jednak nietypowy 2018 r.

— W tym roku sytuacja jest wyjątkowa — od 2-3 miesięcy widać gwałtowny wzrost cen zbóż na rynkach światowych, a więc i korekty cen mąki. Zmiany te sięgają już 25- 30 proc. Konieczne będą również podwyżki cen wyrobów gotowych i trudno ocenić, jak wpłynie to na tegoroczną produkcję mąki i na jej sprzedaż. Mąka staje się coraz bardziej pożądanym produktem, to efekt suszy, z którą zmagają się różne europejskie kraje, co potwierdza znaczący wzrost zapytań z innych krajów Holandii, Belgii , Litwy, czy Niemiec — dodaje Piotr Piąstka.

Pszenica i mąka, przynajmniej te najpopularniejsze, wykorzystywane w piekarniach, są najdroższe od 2013 r.

— Nie spodziewam się jednak, że zaburzy to statystyki produkcyjne. Mamy całkiem duże zapasy zbóż z zeszłego, dobrego roku. Według różnych szacunków to od 0,5 mln ton do nawet 1 mln ton pszenicy, przy rocznym krajowym spożyciu na cele konsumpcyjne wynoszącym około 4,5 mln ton. Będzie więc z czego wyprodukować mąkę — przekonuje Marta Skrzypczyk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Z mąki mniej chleba, a produkcja rośnie