Za granicą

Krzyżanowski Tomasz, Kozmana Magdalena, Reuters
opublikowano: 2000-02-16 00:00

Za granicą

Ford złoży ofertę kupna Daewoo Motor

Po miesiącu wahania Ford Motor oficjalnie potwierdził, że złoży ofertę na zakup Daewoo Motor.

— Zapoznaliśmy się dokładnie z sytuacją Daewoo Motor i nic nie ostudziło naszego zainteresowania tą firmą — twierdzi rzecznik amerykańskiego producenta samochodów.

Ford złoży własną ofertę, ale nie wykluczył, że w przyszłości może połączyć się z innym koncernem, by razem starać się o zadłużoną koreańską firmę.

W ubiegłym tygodniu prasa koreańska podała nazwy pięciu kandydatów chętnych do kupna Daewoo Motor: General Motors, Ford, DaimlerChrysler, FIAT i Hyundai Motor. Przedstawiciele Daewoo powiedzieli z kolei, że liczba kandydatów, którzy mogą nabyć firmę, może wzrosnąć nawet do 10. MAK

Barclays zwiększa zyski i stawia na Internet

Barclays — jeden z największych banków brytyjskich — zanotował w ubiegłym roku prawie 30-proc. wzrost zysku brutto. Wyniósł on 2,46 mld GBP (16,1 mld zł). Jest to znacznie więcej niż przewidywali analitycy. Jednocześnie bank wprowadza trzyletni program restrukturyzacyjny, który ma obniżyć koszty funkcjonowania firmy o miliard funtów (6,58 mld zł). W ubiegłym roku Barclays zwolnił 7,5 tys. pracowników. Na razie nie zapowiada dalszych redukcji. Planuje natomiast wzmożoną ekspansję w bankowości elektronicznej. Bank ma pół miliona internetowych klientów i w ciągu roku chce podwoić tę liczbę. Tylko w styczniu udało mu się przyciągnąć 100 tys. osób. TK

Linde i Komatsu zacieśniają współpracę

Niemiecka firma Linde — jeden z największych na świecie producentów wielkich ciężarówek — podpisała umowę o współpracy z japońskim koncernem Komatsu. Japończycy będą sprzedawać produkty Lindego w swoim kraju, natomiast FIAT OM, poddostawca Lindego, będzie oferować niektóre wyroby Komatsu w Europie. Sojusz z japońskim koncernem pomoże Lindemu, dotąd koncentrującemu się na Europie, mocniej wejść na rynek amerykański, gdzie Komatsu ma silniejszą pozycję, oraz korzystać z sieci dystrybucyjnej w Azji. W zamian za to Linde będzie produkował części dla Komatsu w swojej nowej fabryce w Chinach.

Sojusz z Komatsu ma być odpowiedzią Lindego na postępującą koncentrację branży. Świadczy również o tym, że duże japońskie koncerny coraz chętniej zawierają strategiczne sojusze z zagranicznymi partnerami. TK

Czechy bronią narodowego piwa

Milosz Zeman, premier Czech powiedział wczoraj, że prywatyzacja państwowego Browaru Budziejowickiego mogłaby doprowadzić do przejęcia go przez międzynarodowy koncern i w rezultacie do pogorszenia produkowanego w nim piwa. Podkreślił także, że nie ma nic przeciwko prywatyzacji tak długo, jak nie odbija się ona na jakości czeskiego piwa. W latach 90. udziały w browarze w Budziejowicach bez powodzenia próbował przejąć amerykański browar Anheuser-Bush. Reuters

UE wystąpi przeciw amerykańskim cłom

Unia Europejska chce wnieść do Międzynarodowej Organizacji Handlu skargę przeciwko Stanom Zjednoczonym z powodu wprowadzenia przez nie w ubiegłym tygodniu ceł zaporowych na stal. UE zbada, jaki wpływ będzie miało to na europejskich producentów, głównie w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Grecji. Biały Dom ogłosił, że taryfy na stal wzrosną o 10 do 19 proc. Reuters, MAK

WIBN ocenia rozwój regionu EŚW

Wiedeński Instytut Badań Międzynarodowych przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch lat wszystkie kraje z Europy Środkowo-Wschodniej zanotują wzrost gospodarczy. W ubiegłym roku PKB zmniejszył się w Czechach, Chorwacji, Rumunii, Jugosławii i na Ukrainie. Dzięki ożywieniu gospodarczemu w Europie Zachodniej, sytuacja tych krajów zaczęła się poprawiać.

— Węgry, Polska i Słowenia będą rozwijały się najszybciej. W tych krajach wzrost PKB powinien wynieść 4-5 proc. — twierdzi Josef Poeschl, główny ekonomista WIBM.

WIBM jest jedną z najbardziej renomowanych instytucji doradczych w Europie. Jego specjaliści doradzali Unii Europejskiej, oceniając gotowość państw kandydackich do wstąpienia do UE. Reuters, MAK

Daimler Chrysler być może kupi Peugeota

Nie ustają pogłoski o dalszej konsolidacji na rynku motoryzacyjnym. Ostatnio coraz głośniej mówi się, że może dojść do przejęcia francuskiego Peugeota przez amerykańsko-niemiecki koncern DaimlerChrysler. DC miałby jakoby proponować 35 swoich akcji i 10 EUR (40,8 zł) za każde 10 akcji Peugeota. Przedstawiciele obydwu koncernów stanowczo odmówili komentarzy w tej sprawie. Akcje Peugeota na giełdzie paryskiej skoczyły jednak o ponad 9 proc. Reuters