Za granicą

Kozmana Magdalena, Gesing Marcin
07-03-2000, 00:00

Za granicą

Nowa fuzja skandynawskich banków

Szwedzko-fiński MeritaNordbanken kupi za 5 mld USD (20,6 mld zł) Unidanmark, drugi co do wielkości bank handlowy w Danii. W ten sposób powstanie największy bank skandynawski, zarządzający aktywami na łączną sumę 178 mld USD (733 mld zł).

Roczne oszczędności, osiągnięte w wyniku połączenia obu banków, ocenia się na 200 mln EUR (796 mln zł). Nowa grupa będzie miała 1,4 mln internetowych klientów i 8,5 mln klientów detalicznych. Jej udział w szwedzkim rynku ocenia się na 20 proc., w rynku duńskim — na 25 proc., zaś w rynku fińskim na — 40 proc.

Obecna akwizycja może opóźnić kupno przez MeritaNordbanken norweskiego Christiania Bank. Szwedzko-fiński bank zaproponował Christianie 2,9 mld USD (11,9 mld zł), co zapewne zostanie zaakceptowane przez Norwegów.

MeritaNordbanken jest częścią Nordic Baltic Holding.

Bloomberg, MAK

Qwest potwierdza rozmowy z inwestorem

Qwest Communications International przyznał, że prowadzi rozmowy z „dużą spółką telekomunikacyjną”, która interesuje się kupnem Qwest i US West. Nie podał jednak nazwy potencjalnego inwestora. Qwest, który jest w trakcie przejmowania US West, jest czwartą pod względem wielkości spółką telekomunikacyjną w Stanach Zjednoczonych, oferującą połączenia długodystansowe.

W ubiegłym tygodniu USA Today doniosło, że dwiema amerykańskimi firmami telekomunikacyjnymi interesuje się Deutsche Telekom. Niemcy mieli podobno zaoferować 80 mld USD (329,6 mld zł) za przejęcie Qwest i US West.

Agencja Bloomberg z kolei, powołując się na osobę z branży, podała, że Deutsche Telekom prowadził rozmowy z Global Crossing.

Bloomberg, MAK

Emiraty kupiły 80 samolotów F-16

Zjednoczone Emiraty Arabskie podpisały umowę na kupno 80 samolotów wielozadaniowych F-16, produkowanych przez amerykański koncern Lockheed Martin. Kontrakt, opiewający na 6,4 mld USD (26,4 mld zł), musi zostać jeszcze zaakceptowany przez amerykański Kongres.

— Jest to pierwsza sprzedaż tak wysoce zaawansowanego technologicznie samolotu dla kraju nie należącego do NATO — powiedział William Cohen, amerykański sekretarz stanu.

Negocjacje Emiratów Arabskich z Lockheed Martin i US Air Force toczyły się prawie przez dwa lata. W ubiegłym roku Emiraty zagroziły zerwaniem rozmów, jeżeli Waszyngton nie zgodzi się na wyposażenie samolotów w nowoczesną technologię. Ostatecznie Amerykanie zgodzili się na żądania Emiratów, w zamian za przeznaczenie przez to państwo 3 mld USD (12,4 mld zł) na rozwój badań i przeprowadzenie lotów testowych. MAK

Marlboro może zostać marką hoteli

Philip Morris, amerykański koncern tytoniowy, rozważa możliwość rozszerzenia działalności na sektor hotelowy, medialny lub telekomunikację komórkową — doniósł „Financial Times”. Philip Morris obawia się, po wprowadzeniu zakazu reklamy papierosów, o przyszłość swojej marki Marlboro. Sprzedaż papierosów w Europie utrzymała się w ubiegłym roku na stałym poziomie, w Stanach Zjednoczonych spadła, niewiele wzrosła w krajach rozwijających się — podaje gazeta.

Koncern rozważa m.in. kupno sieci luksusowych hoteli, którym dałby nazwę Marlboro. W Stanach Zjednoczonych prawo zabrania jednak reklamowania marek papierosów także na innych wyrobach. Philip Morris chce więc się skupić na europejskim rynku. MAK

BAE Systems ogłosił wyniki

Firma BAE Systems, drugi co do wielkości koncern zbrojeniowy na świecie powstały z połączenia British Aerospace i Marconi Electronic Systems, odnotowała wzrost zysku (przed opodatkowaniem) o 790 mln GBP (ponad 5 mld zł). Wzrosła też sprzedaż koncernu — do 8,9 mld GBP (58 mld zł) oraz dywidenda: o 23 proc. w porównaniu z rokiem 1998.

Firma BAE Systems promuje w Polsce naddźwiękowy myśliwiec Gripen oraz odrzutowiec szkoleniowy Hawk, przedstawiła też ofertę modernizacji i dostosowania do standardów NATO najważniejszych polskich lotnisk wojskowych. MG

Berlingo będzie składany w Rosji

Citroen podpisał kontrakt na montaż modelu Berlingo z rosyjskim producentem samochodów, firmą Doninvest. Umowa zakłada roczny montaż minimum 3 tys. sztuk aut. Będą one wyposażone w silnik 1,4i. Produkcją zajmą się zakłady Taganrog Automotive Plant w rejonie Rostowa nad Donem. O zbyt montowanego w Rosji Berlingo zatroszczy się miejscowa spółka Tagaz. Produkcja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. MG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kozmana Magdalena, Gesing Marcin

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Za granicą