Zagranicy nie chce się opuszczać

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2014-09-25 00:00

AD 2014, Kanada: na spotkaniu z misją polskich biznesmenów kanadyjski przedsiębiorca pyta, czy Polska nadal jest częścią Rosji.

Ten sam rok. 20 polskich przedsiębiorców jedzie z misją do hiszpańskojęzycznego kraju Ameryki Południowej. Dwóch mówi po hiszpańsku, dziesięciu zna angielski. Mimo takich potknięć 33 proc. z 49,9 tys. polskich firm eksportuje, wynika z danych GUS. Na światowych rynkach działają głównie firmy średnie (49 proc.) i małe (34 proc.) — wynika z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym, przeprowadzonego na próbie 503 spółek. Średnio działają w siedmiu krajach. Do największych barier zaliczają czynniki makroekonomiczne, zagraniczną konkurencję i zarządzanie firmą za granicą. Mówią też o biurokracji, choć eksperci przypominają, że to problem na całym świecie.

— Polska firma z branży energetycznej, która realizuje projekt w Kanadzie, musiała zdobyć 29 zezwoleń lokalnych — mówi Piotr Krosno, dyrektor zarządzający w departamencie klientów strategicznych w Citi Handlowym. Aż 97 proc. z nich jest zadowolonych z ekspansji zagranicznej. Nic więc dziwnego, że wycofywać się chce dwóch z 500 ankietowanych przedsiębiorców. Aż 57 proc. firm liczy na wsparcie banków, a 32 proc. na instytucje publiczne.