Zanim kupisz, sprawdź spalanie

Ile pali? Rzetelna odpowiedź na to najczęściej zadawane przez kierowców pytanie jest już znana w Polsce.

Ponad 60 tys. samochodów poruszających się w typowych warunkach drogowych przebadano na użytek EQUA Index. Dzięki temu powstało zestawienie informacji o rzeczywistym zużyciu paliwa i emisji zanieczyszczeń. Po ubiegłorocznym sukcesie w Wielkiej Brytanii indeks od kilku dni jest dostępny — bezpłatnie — także w polskiej wersji. Zebrane dane znajdują się na stronie www. equaindex.com, a polską stale aktualizowaną wersję można znaleźć pod adresem: http:// pl.equaindex.com. EQUA Index analizuje dane z badanych aut za pomocą kryteriów wydajności, grupując wyniki dla czterech kategorii: zużycia paliwa (EQUA 100), emisji tlenku węgla (EQUA CO), dwutlenku węgla (EQUA CO 2) i tlenków azotu (EQUA Aq). Zespoły testowe z Wielkiej Brytanii i Niemiec działają na całym kontynencie. Jeśli jakiś model albo silnik jeszcze nie zostały sprawdzone, to na podstawie dostępnych danych algorytm formułuje prognozę.

— Kierowcy przed zakupem auta często mają wątpliwości dotyczące deklarowanego przez producenta zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. EQUA Index jest doskonałym narzędziem, które pomaga dokonać właściwego wyboru — zachwala Nick Molden, dyrektor zarządzający i założyciel Emissions Analytics, twórcy EQUA Index. Oprócz kierowców, testerów samochodów i publicystów z EQUA Index mogą korzystać producenci aut, konstruktorzy, związki branżowe, zarządzający flotami, a nawet dealerzy i sprzedawcy na rynku wtórnym.

— Statystyki zbierane na tak dużej próbie samochodów są doskonałym materiałem do wykorzystania także przez przemysł motoryzacyjny. Zwłaszcza wobec wątpliwości, które pojawiły się w tych sprawach w ostatnich latach — mówi Nick Molden.

EQUA Index to również potencjalne cenne źródło informacji dla tworzących przepisy zmierzające do zmniejszenia tzw. niskiej emisji.

— Co ciekawe, nasze wyniki czasami nie są tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. W przypadku kilku silników Diesla testy wypadają lepiej niż dla jednostek zasilanych benzyną. To ważna informacja dla producentów aut, że pewne rozwiązania mogą się okazać wyjątkowo skuteczne — informuje Steve Gooding, prezes fundacji RAC, instytutu badawczego skupionego na kwestiach ekonomicznych, środowiskowych i bezpieczeństwa w motoryzacji.

Nad poprawnością działania EQUA Index czuwa komisja ekspertów branżowych i naukowych m.in. z Imperial College London, King’s College London, Międzynarodowej Rady Czystego Transportu i Uniwersytetu Cambridge.

— Jestem bardzo zadowolona, że pomiary emisji zanieczyszczeń nareszcie są ogólnie dostępne i ludzie mogą wykorzystać te informacje, aby uniknąć zakupu, który bardziej zaszkodzi ludzkiemu zdrowiu — mówi Helen ApSimon, członkini komisji, profesor badań nad zanieczyszczeniami powietrza z Imperial College London.

— Indeks EQUA daje wgląd w rzeczywistą emisję samochodów, co pozwala nam śledzić wysiłki branży mające znacząco zredukować wydzielanie trujących substancji — dodaje Adam Boies z Wydziału Inżynierii Uniwersytetu Cambridge, członek komisji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Zanim kupisz, sprawdź spalanie