Zapowiada się dobry rok dla MSP

Mali i średni przedsiębiorcy wierzą, że w tym roku wzrośnie im sprzedaż bez konieczności zmiany marż.

Większość małych i średnich firm uważa, że bieżący rok będzie dla ich biznesu lepszy niż poprzedni — wynika z badania firmy doradczej BlackPartners przeprowadzonego w styczniu na ponad 2,3 tys. firm z sektora MSP. Tak odpowiedziało 70 proc. średnich firm i 63 proc. małych. Przy tym aż 71 proc. przedsiębiorców średniej wielkości jest zdania, że poprawi się sprzedaż przy co najmniej takich samych marżach. Największymi optymistami w tej grupie są deweloperzy (78 proc.) oraz branża FMCG (76 proc.). Najwięksi pesymiści to branża reklamowa, z wyłączeniem internetu (57 proc.) oraz budownictwo niemieszkaniowe (63 proc.).

— Deweloperzy już wiedzą, że dołek cenowy jest za nimi. Ta sama informacja powoli dochodzi do osób poszukujących mieszkań. Skoro taniej już nie będzie, to zaczynają aktywniej rozglądać się na rynku, zanim ceny nieruchomości znowu poszybują do góry. Jeśli chodzi o rynek FMCG, to popyt krajowy od dłuższego czasu jest siłą napędową polskiej gospodarki i w najbliższym czasie nie powinno się to zmienić — wyjaśnia Mikołaj Lipiński, partner w Blackpartners.

Mniej optymistyczne są małe firmy, których głównym problemem są wciąż zatory płatnicze. W tej grupie 18 proc. respondentów uważa, że bieżący rok będzie gorszy niż poprzedni. Najbardziej optymistyczne branże to produkcja (68 proc.) i usługi (66 proc.). Z największym niepokojem w przyszłość patrzy natomiast branża budowlana oraz firmy silnie uzależnione od eksportu. Badane firmy najbardziej życzyłyby sobie w tym roku poprawy płynności (56 proc.) oraz uproszczenia systemu podatkowego (35 proc.). To niejedyny raport, który potwierdza optymizm małych i średnich firm. Również w badaniu Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net przeprowadzonego na 1575 małych i średnich firmach w grudniu 2014 r. więcej firm przewiduje poprawę sytuacji (29,1 proc.) niż pogorszenie (25,9 proc.) w ciągu kolejnych 6 miesięcy. Natomiast Pekao odnotowało najwyższy wskaźnik koniunktury mikro- i małych firm w 5-letniej historii swojego badania, przeprowadzanego na ok. 7 tys. przedstawicieli tego sektora. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zapowiada się dobry rok dla MSP