Zarząd PKP musi iść za ciosem

Cezary Pytlos
13-03-2001, 00:00

Zarząd PKP musi iść za ciosem

Sytuacja PKP jest tragiczna, a nie będzie można jej naprawić bez dodatkowego zastrzyku gotówki. Nikt przy zdrowych zmysłach nie wydałby jednak na zadłużonego przewoźnika złamanego grosza i dlatego za skądinąd słusznymi działaniami restrukturyzacyjnymi zarządu stoi budżet, gwarantujący i poręczający zdobywane przez kolej kredyty.

Pierwszy krok został zrealizowany, bo przedsiębiorstwo od początku roku funkcjonuje jako spółka prawa handlowego. Żeby jednak przekształcenia na kolei nie utknęły w martwym punkcie, zarząd musi iść za ciosem.

Przede wszystkim Polskie Koleje Państwowe powinny odchudzić zatrudnienie. W tym roku pracę na kolei ma stracić 20 tys. osób. To pozwoli znacznie zmniejszyć koszty działalności przedsiębiorstwa.

Przewoźnik musi ponadto w miarę szybko oddzielić funkcje operatorskie od właścicielskich, a może to osiągnąć jedynie poprzez wydzielenie osobnych spółek przewozowych i podmiotu zarządzającego infrastrukturą. To wprowadzi zdrowe zasady rozliczeń między dotychczasowymi działami, zdejmując z ramion przewozów towarów finansowanie deficytowych przewozów pasażerskich.

Wyodrębniona spółka, zarządzająca infrastrukturą kolejową, częściowo korzystając z krajowych i międzynarodowych subwencji, a częściowo z przewidywanych profitów, musi odbudować zniszczoną infrastrukturę kolejową. To główne wyzwania, które powoli wchodzą w życie. Do końca pierwszego półrocza zaplanowano bowiem powołanie większości tych podmiotów.

Restrukturyzacja wiąże się też bezpośrednio z losami planowanej prywatyzacji wydzielanych z przedsiębiorstwa spółek. Pilotażowe programy prywatyzacyjne mniejszych firm, takich jak WKD, SKM czy LHS, już są — i to cieszy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Zarząd PKP musi iść za ciosem