Zarządy portów sprzedają spółki...

Cezary Pytlos
22-12-2000, 00:00

Zarządy portów sprzedają spółki...

...i przygotowują się do rozpoczęcia nowych inwestycji

W 2001 r. w dwóch krajowych portach morskich — Szczecin-Świnoujście i Gdynia — nabiorą tempa przekształcenia własnościowe w spółkach zależnych. Gdynia dopina także szczegóły porozumienia z niemiecko-duńskim DFDS, który ma uruchomić połączenie promowe z tego miasta do Kopenhagi.

Ustawa o portach i przystaniach morskich z 1996 roku nakłada na zarządy morskich portów obowiązek kapitałowego wycofania się ze swoich spółek do 2003 roku. W przyszłym roku ten proces rozpocznie się na dobre.

U progu zmian...

Duże zmiany szykuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia, do którego należy dziesięć spółek zależnych.

— W trzech z nich proces przekształceń ruszy pełną parą. Niewykluczone, że zostaną one sprywatyzowane już w 2001 roku — mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Na pierwszy ogień pójdzie Bałtycki Terminal Kontenerowy.

Przekształcenia rozpoczną się także w porcie Szczecin-Świnoujście. Tam zarządowi portu podlegają m.in. takie podmioty, jak Elewator Ewa, Drobnica Port Szczecin, Bulk Cargo Port Szczecin, Port Handlowy Świnoujście, Zakład Usług Żeglugowych i Fast Terminal.

— Na ukończeniu znajdują się analizy ekonomiczne naszych spółek. Decyzji w sprawie kierunku dalszych przekształceń należy spodziewać się do końca pierwszego kwartału 2001 roku — zapewnia Krzysztof Żyndul z Zarządu Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście.

Szczecińscy portowcy nie wykluczają przed prywatyzacją konsolidacji niektórych podmiotów. Na taki krok zdecydował się już zarząd portu w Gdańsku.

— Ten proces będziemy kontynuować także w przyszłym roku — zapowiada Jarosław Dutkowski z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

W 2000 roku do zależnej od portu spółki Eksploatacja włączono dwie firmy przeładunkowe: WOC i Port Wiślany. W przyszłym roku dojdą dwa kolejne przedsiębiorstwa: Baseny Górnicze i Westerplatte.

Po sprzedaży udziałów w spółkach portowych zarządy zajmą się sprawami administracyjnymi oraz przygotowaniem terenów pod inwestycje.

— Niedawno udało nam się uzyskać 11 mln EUR (42 mln zł) na przygotowanie infrastruktury pod terminal kontenerowy i bazę masową — mówi Krzysztof Żyndul.

...także w turystyce

O inwestycjach nie zapominają również w Gdyni i Gdańsku.

— Duże nadzieje wiążemy z uruchomioną w maju wspólnie z ZA Puławy Bałtycką Bazą Masową. W lipcu 2001 roku powinna ruszyć ponadto baza ro-ro, a do końca roku zakończy się pierwszy etap budowy terminalu do przeładunków płynnych artykułów spożywczych amerykańskiej firmy Westway — twierdzi Janusz Jarosiński.

Zintensyfikowany zostanie też ruch promowy.

— W przyszłym roku na połączenie z Gdyni do Karlskrony wejdzie nowy prom Steny Line. Liczymy ponadto na uruchomienie nowego połączenia z Gdyni do Kopenhagi. W 2001 r. chcemy podpisać wszystkie umowy z DFDS, które umożliwią fizyczne uruchomienie połączenia w kwietniu 2002 roku — mówi Janusz Jarosiński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zarządy portów sprzedają spółki...