Zarządzanie na medal

31-03-2015, 00:00

Wdrożenie i certyfikacja systemu zarządzania wedle normy ISO to dla wielu firm najlepszy sposób na uzyskanie przewagi biznesowej

Największym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców cieszy się System Zarządzania Jakością ISO 9001, a także System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001 i System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO 27001.

WZMOCNIENIE:
Zobacz więcej

WZMOCNIENIE:

Poprawnie wdrożone systemy ISO wskazują istotne procesy w firmie i eliminują zbędne działania — mówi Małgorzata Walenda, menedżer w ISOQAR CEE. SZYMON ŁASZEWSKI

Firmy coraz chętniej decydują się również na wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością Usług IT ISO/IEC 20000, oraz Zarządzania Ciągłością Działania Biznesu ISO 22301.

Potrzeby rynku

Popularność norm zależy przede wszystkim od branży, w której działa przedsiębiorstwo. Na przykład sektor medyczny interesuje się wspomnianymi już: ISO 9001, ISO 14001, ISO/IEC 27001 oraz OHSAS 18001 (system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy), ponieważ za certyfikację tych norm przychodnie i szpitale mogą uzyskać dodatkowe punkty podczas kontraktowania prowadzonego przez NFZ.

— Branże informatyczna i energetyczna oraz banki i ubezpieczyciele zwracają uwagę na systemy ISO/IEC 27001, ISO/IEC 20000, a także ISO 22301. Firmy produkcyjne pytają o certyfikację ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 oraz ISO 50001 [System Zarządzania Energią — przyp. red.]. Branża kosmetyczna certyfikuje ISO 22716, pralnie — PN-EN 14065, biura tłumaczeniowe interesują się PN-EN 15038, a firmy szkoleniowe — ISO 29990. Normy te przeznaczone dla tych konkretnych branż — dodaje Małgorzata Walenda, menedżer ds. certyfikacji w firmie ISOQAR CEE.

Sprawne dowodzenie

Wdrożenie i certyfikacja systemów ISO opłaci się każdej firmie bez względu na jej wielkość i profil działalności — przekonują eksperci.

— Podstawowe korzyści to uporządkowanie działań związanych np. z jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem informacji, bezpieczeństwem i higieną pracy, a ponadto poprawamechanizmów nadzoru i kontroli nad realizacją usług lub produktów, zwiększenie świadomości i kompetencji personelu. Dodatkowymi benefitami są poprawa wizerunku firmy w oczach kontrahentów oraz uproszczenie oceny dostawcy w kontaktach międzynarodowych — wymienia Piotr Wrzesiński z Dolnośląskiego Biura Jakości.

Podobnego zdania jest Małgorzata Walenda.

— Poprawnie wdrożone systemy ISO wskazują wszystkie istotne procesy w organizacji oraz eliminują zbędne i bezwartościowe działania, na które firma traciła czas i pieniądze. Analiza procesów jest punktem wyjścia do doskonalenia, a jej wynikiem są znaczne oszczędności. Firma przez przyjrzenie się swoim działaniom poprawia efektywność i produktywność. W rezultacie powstaje mniej odpadów i odrzuconych produktów, niewłaściwie wykonana praca zostaje ograniczona — tłumaczy Małgorzata Walenda.

Klienci i kontrahenci dostrzegają, że ich zamówienia są realizowane konsekwentnie, dostarczane na czas i zgodnie ze specyfikacją. Zmniejsza się tym samym liczba reklamacji i niezadowolonych klientów, a firma zyskuje powracających nabywców.

— Inwestycja w systemy zarządzania wiąże się z możliwością osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na rynku, a co za tym idzie, może się przyczynić do uzyskania wymiernych korzyści finansowych, które wielokrotnie przewyższą nakłady poniesione na wdrożenie systemu. Równie ważnym elementem co wdrożenie systemu zarządzania jest certyfikacja potwierdzająca prawidłowość implementacji i skuteczność jego funkcjonowania. Ma to szczególne znaczenie w przypadku chęci spełnienia wymagań kontrahentów lub warunków uczestnictwa w przetargach. Z informacji otrzymywanych od naszych klientów wynika, że ISO się opłaca. Wielu z nich dzięki wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania miało ułatwiony dostęp do dotacji z Unii Europejskiej — wyjaśnia Marcin Filipkowski, kierownik działu certyfikacji w Polskim Centrum Certyfikacji. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Zarządzanie na medal