Zasada porządkuje swój holding

Artur A. Adamski
26-01-1999, 00:00

Zasada porządkuje swój holding

NAMAWIANIE: Edward Nowak, prezes Zasada SA, ma poważny kłopot: musi zachęcić Sobiesława Zasadę, aby zbył część swoich akcji. fot. GK

Zasada SA jest jedną ze spółek, które budzą poważne kontrowersje wśród inwestorów. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze akcje firmy są mało płynne. Niewielka liczba notowanych papierów wynika ze struktury akcjonariatu. Największym właścicielem firmy jest Sobiesław Zasada Ltd (prezesem jest Sobiesław Zasada) władająca ponad 57 proc. akcji.

KOLEJNI duzi udziałowcy to Sobiesław Zasada (osoba fizyczna), posiadający ponad 15 proc. papierów, Ewa Zasada — prawie 11 proc. akcji oraz Aleksandra Zasada-Chwist — bez mała 7 proc. papierów. Dzięki takiemu podziałowi, w ręku rodziny Zasadów i podległej im firmy skupionych zostało ponad 90 proc. wszystkich notowanych akcji.

TAKA struktura nie wpływa dobrze na notowania: kurs debiutu w grudniu 1995 r. wyniósł 5 zł i od tamtej pory cena oscyluje wokół tej wartości (wczoraj papier kosztował 3,4 zł). Do tej pory główny udziałowiec nie dokonał sprzedaży części akcji, o czym mówił jesienią 1998 r. Sytuacja ta jest tłumaczona w firmie m.in. niskim kursem oraz obawami o wpływ na kurs, gdyby pojawiła się większa liczba akcji w obrocie.

KOLEJNY powód słabego zainteresowania spółką to zbytnia dywersyfikacja działalności. Obecnie grupa Zasada SA składa się z ponad 30 podmiotów, z czego znaczna część to przedsięwzięcia nie związane z przemysłem motoryzacyjnym.

CAŁY czas trwa konsolidacja wewnątrz grupy. Chcemy sprzedawać spółki nie związane z działalnością motoryzacyjną i skupić się głównie na kilku branżach. Będzie to przede wszystkim produkcja, handel i serwis samochodów. W celu wzmocnienia kapitałowego i technologicznego naszej grupy rozmawiamy z kilkoma koncernami zachodnimi w kwestii aliansu z naszymi spółkami zależnymi — powiedział Marcin Trzaska, dyrektor public relations.

ZAAWANSOWANE negocjacje trwają w przypadku dwóch firm — Jelcza i Stara. Tym pierwszym interesuje się niemiecka odnoga Mercedesa wytwarzająca autobusy: EvoBus. Natomiast wejściem kapitałowym do Stara może być zainteresowany MAN (koncern ten składa już swoje ciężarówki w Starze). Finalizacja rozmów w obu firmach nastąpi najprawdopodobniej wiosną tego roku.

JEST JESZCZE trzeci zakład samochodowy — Autosan. W przypadku tej fabryki trwa poszukiwanie partnera, lecz na razie konkretnego inwestora nie ma. Istnieje prawdopodobieństwo, iż Autosan pozostanie bez partnera, zaś inwestorem będzie Zasada SA. Jednak, Edward Nowak powiedział, iż Autosanem interesuje się inwestor, za którym kryje się azjatycki koncern.

POZA TYM restrukturyzacja grupy polega na sprzedaży zbędnego majątku np. działek — dodaje Marcin Trzaska.

ZASADA SA ma do spłacenia stary dług wobec Mercedesa (DaimlerChrysler), wynoszący około 32 mln zł. Połowę tego długu uda się spłacić dzięki znalezieniu chętnego na zakup obligacji zamiennych na akcje (cena wymiany wynosi 3,5 zł). Natomiast pozostałe 16 mln zł będzie spłacana według ustalonego harmonogramu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur A. Adamski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zasada porządkuje swój holding