Zaskakujące efekty bancassurance

Tomasz Brzeziński
17-05-2006, 00:00

Zmiany w czołówce największych firm sprzedających polisy na życie: Allianz wydarł Commercial Union drugą pozycję.

Dotychczasowy najlepszy wynik TU Allianz Życie Polska to piąte miejsce w rankingu największych firm pod względem zbieranej składki. W 2005 r. ubezpieczyciel miał kryzys — po trzech pierwszych miesiącach spadł na dziesiątą pozycję pod względem przychodów.

Czas na rewanż

Potem Allianzowi udało się stopniowo odbudować pozycję, ale jeszcze w końcu ubiegłego roku niemiecka firma ciągle była poza pierwszą piątką rankingu. Zajmowała tylko szóstą lokatę, na którą zepchnęło ją holenderskie Aegon TUnŻ (bijąc także o włos holenderskie ING Nationale-Nederlanden).

W pierwszym kwartale tego roku przyszedł czas na rewanż. Allianz Życie zebrało 646,97 mln zł, blisko dziewięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. Ta dynamika jest zasługą produktu inwestycyjnego Prosperita, oferowanego w sieci oddziałów banku Pekao. Skąd ten popyt?

— Zmniejszyliśmy lub znieśliśmy obciążenie klientów kosztami opłat administracyjnych przy zawieraniu polis (w zależności od wysokości wpłat). Ponadto Prosperita oferuje kilka strategii inwestycyjnych, wszystkie przyniosły bardzo dobre wyniki — wyjaśnia Marek Baran, rzecznik firmy.

Efekt? W czasie ostatniej akcji sprzedaży klienci wpłacili 576 mln zł, czyli średnio 22 tys. zł na polisę.

Zmiany, zmiany

Sukces pchnął Allianz w górę w rankingach. Daleko w tyle zostało ING Nationale-Nederlanden (240,71 mln zł przypisu składki), które zajęło piątą pozycję. Zdegradowane zostało Aegon TUnŻ, które jednak nadal szturmem zdobywa rynek (według nieoficjalnych informacji, udało mu się zebrać 390 mln zł).

Niemiecka firma przeskoczyła również amerykańskie Amplico Life, od pięciu lat okupujące trzecie miejsce pod względem przypisu składki brutto. Amerykanie zebrali bowiem „tylko” 382 mln zł składek.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że Allianz Życie pokonało również wicelidera rankingu: Commercial Union Polska TUnŻ. Brytyjczycy nie podają wyników co kwartał, ale jak się nam udało ustalić, ich przychody ze sprzedaży polis były w pierwszych trzech miesiącach słabsze od wyników Allianz Życie o 1-2 mln zł. Commercial Union Polska TUnŻ zajmowało drugie miejsce od 13 lat. Niezagrożona pozostała tylko pozycja PZU Życie.

Po I kwartale ranking wygląda następująco: na czele nadal jest PZU Życie, potem Allianz Życie, Commercial Union, Aegon oraz Amplico Life. Daleko poza piątkę wypadło ING Nationale-Nederlanden. W kolejnych kwartałach kolejność może ulec zmianie.

Krótkotrwały sukces?

Allianz Życie szacuje, uwzględniając wyniki początku roku, że zbierze przez 12 miesięcy około 1 mld zł składek. Pobiją go jednak CU, Amplico Life i Aegon (w ostatnich dniach przekroczył 600 mln zł przychodów) — jeśli utrzymają dotychczasową dynamikę.

Szansę ma też ING Nationale-Nederlanden, które tylko w kwietniu sprzedało w okienkach ING BSK polisy inwestycyjne za kilkadziesiąt milionów złotych i planuje przeprowadzenie podobnych akcji w kolejnych miesiącach. Ale warto pamiętać, że Allianz Życie także nie wyklucza ponowienia w tym roku akcji sprzedaży w Pekao.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Brzeziński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zaskakujące efekty bancassurance