Czytasz dzięki

Zbrojeniówka zaoszczędzi na zakupach

Polska Grupa Zbrojeniowa namawia swoje spółki, by zaskórniaki ze wspólnego zamawiania mediów i towarów przeznaczały na inwestycje.

Konsolidacja oznacza oszczędności. Duże grupy przemysłowe w Polsce coraz częściej decydują się na budowę centrów usług wspólnych i kupowanie mediów (energii czy gazu) oraz artykułów biurowych i usług dla należących do nich firm.

Zdecydowały się na to m.in. KGHM Polska Miedź czy grupa PKP. Tym tropem podąża także Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) — przejęła od swojego funduszu Mars spółkę, którą nazwała PGZ System, i zleciła jej przygotowanie przetargów zakupowych dla holdingu. Pierwszy — na zakup energii elektrycznej — zostanie ogłoszony w ciągu dwóch tygodni. — Wspólne zakupy przyniosą grupie korzyści finansowe. Widać będzie to już przy kontrakcie na zakup energii elektrycznej. Dzięki wspólnemu zamówieniu spółki PGZ mogą zaoszczędzić od kilku milionów złotych rocznie wzwyż.

Ile dokładnie — okaże się do końca sierpnia, kiedy rozstrzygniemy postępowanie — mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGZ. Przedstawiciele grupy spodziewają się oszczędności liczonych w dziesiątkach milionów złotych rocznie. Oprócz zakupu energii szykują się także do wspólnych zakupów gazów technicznych, artykułów BHP i PPOŻ, sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz usług informatycznych, a także produktów ubezpieczeniowych. Uzyskane w ten sposób fundusze trafią na inwestycje.

— Nasze spółki będą mogły przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na wybrane przez siebie cele biznesowe. Będę je zachęcał, by inwestowały przede wszystkim w rozwój innowacyjnych technologii czy linii produkcyjnych — mówi Wojciech Dąbrowski. Spółka PGZ System ma już doświadczenie w realizowaniu wspólnych zakupów. Organizowała je na potrzeby należących do PGZ Mars Shipyard & Offshore oraz Mars Real Estate. Dzięki temu zredukowały one koszty rachunków za usługi telefonii komórkowej o 80 proc., a zakupu systemu informatycznego — o 45 proc. Wspólne zakupy od lat przynoszą firmom spore oszczędności. Przykładem jest m.in. grupa PKP. Osiem kolejowych firm stworzyło grupę zakupową w 2013 r.

— W ciągu dwóch lat w ramach grupy przeprowadzono postępowania przetargowe wartości prawie 1,2 mld zł. Ich efektem były oszczędności szacowane na około 60 mln zł. Na 2016 r. zaplanowano postępowania za 1 mld zł — informuje Jan Starzyk, dyrektor zarządzający ds. operacyjnych i kontrolingu.

Grupa zakupowa PKP kupowała m.in. paliwa, materiały eksploatacyjne do utrzymania taboru kolejowego, sprzęt komputerowy, telefony komórkowe oraz artykuły biurowe i papiernicze. Wspólne przetargi organizowała również na usługi pocztowe oraz utrzymania czystości na dworcach i peronach. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane