Polska Grupa Zbrojeniowa namawia swoje spółki, by zaskórniaki ze wspólnego zamawiania mediów i towarów przeznaczały na inwestycje.
Konsolidacja oznacza oszczędności. Duże grupy przemysłowe w Polsce coraz
częściej decydują się na budowę centrów usług wspólnych i kupowanie
mediów (energii czy gazu) oraz artykułów biurowych i usług dla
należących do nich firm.
Zdecydowały się na to m.in. KGHM Polska Miedź czy grupa PKP. Tym tropem
podąża także Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) — przejęła od swojego
funduszu Mars spółkę, którą nazwała PGZ System, i zleciła jej
przygotowanie przetargów zakupowych dla holdingu. Pierwszy — na
zakup energii elektrycznej — zostanie ogłoszony w ciągu dwóch tygodni. —
Wspólne zakupy przyniosą grupie korzyści finansowe. Widać będzie to już
przy kontrakcie na zakup energii elektrycznej. Dzięki wspólnemu
zamówieniu spółki PGZ mogą zaoszczędzić od kilku milionów złotych
rocznie wzwyż.
Ile dokładnie — okaże się do końca sierpnia, kiedy rozstrzygniemy
postępowanie — mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGZ. Przedstawiciele
grupy spodziewają się oszczędności liczonych w dziesiątkach milionów
złotych rocznie. Oprócz zakupu energii szykują się także do wspólnych
zakupów gazów technicznych, artykułów BHP i PPOŻ, sprzętu komputerowego
i oprogramowania oraz usług informatycznych, a także produktów
ubezpieczeniowych. Uzyskane w ten sposób fundusze trafią na inwestycje.
— Nasze spółki będą mogły przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na wybrane
przez siebie cele biznesowe. Będę je zachęcał, by inwestowały przede
wszystkim w rozwój innowacyjnych technologii czy linii produkcyjnych —
mówi Wojciech Dąbrowski. Spółka PGZ System ma już doświadczenie w
realizowaniu wspólnych zakupów. Organizowała je na potrzeby należących
do PGZ Mars Shipyard & Offshore oraz Mars Real Estate. Dzięki temu
zredukowały one koszty rachunków za usługi telefonii komórkowej o 80
proc., a zakupu systemu informatycznego — o 45 proc. Wspólne zakupy od
lat przynoszą firmom spore oszczędności. Przykładem jest m.in. grupa
PKP. Osiem kolejowych firm stworzyło grupę zakupową w 2013 r.
— W ciągu dwóch lat w ramach grupy przeprowadzono postępowania
przetargowe wartości prawie 1,2 mld zł. Ich efektem były oszczędności
szacowane na około 60 mln zł. Na 2016 r. zaplanowano postępowania za 1
mld zł — informuje Jan Starzyk, dyrektor zarządzający ds. operacyjnych i
kontrolingu.
Grupa zakupowa PKP kupowała m.in. paliwa, materiały eksploatacyjne do
utrzymania taboru kolejowego, sprzęt komputerowy, telefony komórkowe
oraz artykuły biurowe i papiernicze. Wspólne przetargi organizowała
również na usługi pocztowe oraz utrzymania czystości na dworcach i
peronach. © Ⓟ