Kiedy w 2017 r. Kaja Rybicka-Gut i Marek-Gut postanowili wejść w biznes subskrypcyjny, uznali, że produkty do higieny intymnej idealnie wpasują się w ten zamysł. Odkryli również, że prawo europejskie nie wymaga od producentów ujawniania, co zawierają ich podpaski czy tampony.
– Nikt nawet nie kwestionował składu produktów higienicznych. Nie jest to kosmetyk, w którego etykietę się wczytujemy, biorąc go z półki w drogerii. Ma po prostu spełniać swoją funkcję. Wrzucamy go do koszyka, często ukrywając wśród innych zakupów, żeby nie był widoczny, i idziemy do kasy. Nie było łatwo dotrzeć do informacji na temat składu tych artykułów, ale po prostu musieliśmy się dowiedzieć o nich wszystkiego, by stworzyć produkt, który będzie w kontrze do szeroko dostępnych podpasek i tamponów – mówi Kaja Rybicka-Gut.
Postawili na ekologię – wykorzystują tylko naturalne składniki, m.in. organiczną bawełnę, a odrzucają poliester i materiały zawierające chlor i pestycydy. Sprzedają także kosmetyki do pielęgnacji ciała i akcesoria, np. termofor z pestkami wiśni i świeczki z wegańskim woskiem.
Pomaganie i…
Ich firma aktywnie angażuje się w działalność charytatywną. Z jednej strony reagują na aktualne wydarzenia na świecie, z drugiej wspierają inicjatywy, które są im bliskie.
W 2021 r. Your Kaya przekazała 65 tys. zł na cele dobroczynne, m.in. grupie Granica działającej na rzecz migrantów na granicy polsko-białoruskiej, fundacji Avalon czy Mali Bracia Ubogich, organizującej np. kolacje wigilijne dla starszych i samotnych. Pomagają też rzeczowo – przekazali już kilkadziesiąt tysięcy podpasek, wkładek i tamponów Centrum Praw Kobiet, fundacji Yorghas i kobietom w ogarniętej wojną Ukrainie.
– Pomaganie innym jest bardzo spójne z tym, jakimi ludźmi jesteśmy, i nie wyobrażamy sobie nie dzielić się dobrem, które sami dostaliśmy, tym bardziej że jako właściciele firmy jesteśmy w stanie pomóc na większą skalę niż jako jednostki prywatne. Wybieramy tematy, które są bliskie sercom naszym i naszego zespołu. Na przykład problemy osób z niepełnosprawnościami czy samotność starszych są bardzo łatwo pomijane, bo wielu ludziom trudno się z nimi utożsamić. Staramy się też wykorzystać nasze zasięgi, żeby po prostu przypomnieć, że te osoby też potrzebują naszego wsparcia – mówi Kaja Rybicka-Gut.
…edukowanie
Firma od początku działa na rzecz oswojenia tematu menstruacji – pierwsza w Polsce w spotach reklamowych zastąpiła niebieską ciecz realistyczną czerwoną. W kwietniu, przed Światowym Dniem Higieny Menstruacyjnej, Your Kaya i dom badawczy Kantar przeprowadzili badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67 proc. Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43 proc. spotkało się z dyskryminacją (bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia, wyśmiewanie czy niegrzeczne bądź głupie komentarze).
– Mimo że okres jest stałym i naturalnym elementem życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – podkreśla Kaja Rybicka-Gut.
Blog You Know by Your Kaya, który założyli na swojej stronie, jest dostępną dla wszystkich platformą edukacyjną. Poruszają tam tematy związane z menstruacją, lecz nie tylko – także zagadnienia dotyczące ekologii, kultury, równości czy wellbeingu. Najczęściej jednak czytane są właśnie informacje na temat podstawowych kwestii związanych z cielesnością, np. cyklu miesiączkowego czy budowy układu rozrodczego. W sklepie internetowym marki można też znaleźć e-book „Witaj w klubie” wydany pod patronatem fundacji Sexed.pl, działającej na rzecz upowszechniania rzetelnej edukacji seksualnej w Polsce, który zawiera vademecum wiedzy na temat okresu dojrzewania i ma pomóc rodzicom i opiekunom przygotować się do rozmów z dziećmi.
Plan na dekadę
Your Kaya produkuje głównie w Polsce, a jeśli nie jest to możliwe ze względów technologicznych, właściciele firmy zlecają produkcję w Słowenii, Litwie i Francji. Ich wyroby można kupić przez internet i stacjonarnie w drogeriach sieciowych oraz butiku, który otworzyli w Warszawie wraz z marką Lekko. Na razie nie mają w planach otwierania kolejnych własnych punktów sprzedaży stacjonarnej.
– Większe skalowanie własnej dystrybucji butikowej z naszej perspektywy jest bardzo trudne. Musimy wziąć pod uwagę, że Rossmann ma prawie 1,7 tys. sklepów w Polsce i milion odwiedzających dziennie. Nie da się z tym konkurować, sieć daje nam możliwość wygenerowania zdecydowanie większej skali przy diametralnie niższych kosztach mimo pobieranej przez nią marży – komentuje Marek Gut.
Marzą jednak o przestrzeni, w której odbywałyby się warsztaty, dyskusje na ważne tematy, a sprzedaż stanowiłaby jedynie dodatek.
Kaja Rybicka-Gut i Marek Gut zostali dwukrotnie wyróżnieni w rankingu 30 przed 30 magazynu „Forbes”. A gdzie widzą swoją markę za 10 lat? Celują w 30 rynków i 10 milionów klientów. Podkreślają też, że wciąż będą walczyli z ubóstwem menstruacyjnym i różnymi wykluczeniami. Mimo ambitnych planów znajdują czas dla siebie i rodziny – głównie dla rocznego synka Gustawa. Żyją aktywnie: Marek po 18-letniej przerwie wrócił ostatnio do gry w tenisa, a oprócz tego trenuje crossfit. Kaja odnajduje równowagę w pilatesie i jodze. Lubią też wspólnie spacerować, spotykać się z grupą bliskich przyjaciół i pić dobrą kawę i herbatę.