Z najnowszego raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że na koniec I kwartału 2017 r. na polskim rynku udostępnionych było 37,7 mln kart płatniczych, czyli o 2,3 proc. więcej niż w grudniu 2016 r. Wzrosła również liczba punktów handlowo-usługowych akceptujących transakcje realizowane za ich pośrednictwem, w użytku jest też więcej terminali przystosowanych do obsługi płatności zbliżeniowych. Wiadomość ta cieszy przedstawicieli spółki technologicznej ZenCard, która rozwija autorskie narzędzie dla biznesu do automatyzacji marketingu i budowania lojalności klientów. Firma zamiast standardowych voucherów czy plastikowych kart rabatowych proponuje udzielanie klientom upustów bezpośrednio przy płaceniu rachunku; pozwala też na personalizacje oferty rabatowej. System wymaga konfiguracji z terminalami płatniczymi, więc im częściej korzysta z nich rynek, tym większe szanse na biznesowe powodzenie całego projektu. W ten koncept niedawno uwierzył PKO Bank Polski, a fintechową spółkę włączył do swojej grupy. Teraz świętuje ona swój kolejny sukces — pozyskała pierwszego dużego klienta. Z jej technologii korzysta Makro.

— Było to możliwe dzięki integracji technologii ZenCard z eService’em, operatorem płatniczym na rynku polskim, którego współwłaścicielem jest PKO BP. Zasięgiem obejmuje on ponad 150 tys. terminali płatniczych, z czego 1/3 jest zainstalowana w dużych sieciach handlowych, w tym w Makro — wyjaśnia Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel ZenCarda.
Promocyjna karuzela
System ZenCard w ubiegły weekend rozpoczął obsługę ogólnopolskiej akcji promowanej hasłem „Płać kartą Visa za zakupy w Makro i odbierz 50 zł w weekendowej promocji!”. Ma on ułatwić jej koordynację i umożliwić wprowadzenie dziennego limitu ofert promocyjnych. Technologia ma wspierać podobne działania sieci w przyszłości. Jarosław Sygitowicz dodaje, że jest to pierwszy z serii dużych klientów, u których system ZenCard zostanie niebawem wdrożony. Szczegóły kolejnych integracji nie są jeszcze ujawniane.
— Dysponujemy technologią „white label”, napędzającą dowolne lojalnościowe, promocyjne lub marketingowe inicjatywy naszych klientów, które w tym przypadku realizowane są w ich „barwach” — zaznacza Jarosław Sygitowicz.
A za pośrednictwem ZenCarda obsługiwane mogą być różnego rodzaju promocje i programy lojalnościowe, ale system może posłużyć również do innego celu. Spółce na rękę jest unijne Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które wyznacza nowe obowiązki administratorom danych i przetwarzającym je podmiotom. Do polskiego porządku prawnego będzie musiało zostać zaimplementowane najpóźniej 25 maja 2018 r.
— ZenCard jest idealnym narzędziem do aktualizacji danych klientów, może ułatwić również zbieranie potwierdzeń o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych w celach handlowych czy marketingowych — dodaje Jarosław Sygitowicz.
W bankowych strukturach
Zakup ZenCardu przez PKO BP był dość odważnym krokiem, pierwszą inwestycją banku w młody fintechowy projekt.
— Jednym z kluczowych założeń naszej strategii jest to, aby PKO Bank Polski był otwartą platformą technologiczną zdolną do współpracy z branżą fintech. Konsekwentnie ten cel realizujemy — zakup spółki ZenCard na początku tego roku, a teraz start produkcyjny jego technologii dla takich klientów jak Makro i Visa są najlepszym tego dowodem. Ofertę ZenCarda i eService’u możemy zaproponować zarówno dużym, jak i małym klientom firmowym PKO, dając im możliwość budowy szytych na miarę programów lojalnościowych i tworzenie własnej bazy lojalnych klientów. Jednocześnie technologia ZenCard 2.0 umożliwia bankowi przygotowywanie w sposób unikalny na polskim rynku ofert promocyjnych dla klientów indywidualnych wraz z partnerami, np. sieciami handlowymi — twierdzi Szymon Wałach, dyrektor pionu klienta detalicznego w PKO BP.
A młoda spółka ma już kolejne plany. Wspólnie z bankiem pracuje nad nowym produktem, który — bazując na technologii w obecnym kształcie — wprowadzi kolejne usługi na terminalach płatniczych. Jarosław Sygitowicz wspomina również o planach wprowadzenia technologii na zagraniczne rynki — chce licencjonować technologię ZenCarda.