Zero emisji za 30 lat

Pojazdy elektryczne to niejedyny sposób na czyste powietrze.

Wolny od paliw kopalnych system transportowy jest osiągalny i korzystny finansowo — to kluczowe wnioski z badania zainicjowanego przez Scanię.

— Osiągnięcie zerowej emisji CO 2 w naszej branży będzie jednak wymagało zmian na niespotykaną dotychczas skalę, a także wspólnego zaangażowania sektora prywatnego i publicznego — uważa Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

Opracowanie „Transport komercyjny wolny od paliw kopalnych do 2050 r.” dowodzi, że stopniowe zmniejszenie emisji dwutlenku węgla jest możliwe do osiągnięcia na kilka sposobów. Analiza sposobów osiągnięcia zerowej emisji do 2050 r. metodą prognozowania wstecz wskazuje, że w długim okresie wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. Badanie obejmuje trzy segmenty transportu (długodystansowy, dystrybucyjny i miejski) w czterech krajach: Szwecji, Niemczech, Chinach i USA.

Jak stopniowo dojść do zeroemisyjnego transportu w 2050 r.? Małymi, ale zdecydowanymi krokami. Pierwszym może być tzw. inteligentna logistyka. Emisja dwutlenku węgla może zostać obniżona o ponad 20 proc., np. dzięki poprawie planowania trasy i zarządzania ładunkiem. Dalszą redukcję można osiągnąć dzięki zastosowaniualternatywnych układów napędowych i paliw. Rozwój pojazdów elektrycznych stanowi najbardziej efektywne, najszybsze i najtańsze rozwiązanie w krajach z infrastrukturą umożliwiającą zapewnienie uniwersalnych systemów ładowania i dostępem do paliw niekopalnych. Przejście wyłącznie na elektryczność będzie wymagaćznacznych inwestycji w infrastrukturę. W zamian koszty operacyjne mogą być o 40 proc. niższe niż w przypadku ciężkich pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Elektryczne autostrady (ładujące auta w czasie jazdy) dla transportu dalekobieżnego mogą przyspieszyć proces, szczególnie w nadchodzącym dziesięcioleciu, kiedy przewidywane koszty akumulatorów pozostaną wysokie. Jedną z dróg jest też wykorzystanie biopaliw. Mogą one stanowić efektywne i opłacalne rozwiązanie, wykorzystujące technologię tradycyjnegosilnika spalinowego. Zarówno technologia, jak i paliwa są już dostępne.

Bez względu na wybraną drogę do urzeczywistnienia transportu wolnego od paliw kopalnych, dekarbonizacja wymagać będzie nie tylko niespotykanego dotychczas tempa zmian technologicznych, ale także nowego podejścia w innych branżach. Przede wszystkim należy udostępnić odpowiednie mechanizmy finansowania i podjąć wiążące zobowiązania w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Zero emisji za 30 lat