Zmalała sprzedaż serwerów intelowskich

Kamil Kosiński
11-06-2001, 00:00

Zmalała sprzedaż serwerów intelowskich

W roku 2000 sprzedano w Polsce prawie o 11 proc. mniej serwerów intelowskich niż rok wcześniej. Wśród czterech głównych dostawców tego typu sprzętu znalazły się jednak zarówno firmy, które odnotowały prawie 11-proc. wzrost jak i te, mające 50-proc. spadek sprzedaży. Dynamicznie rozwijały się Optimus i JTT. Ich łączny udział w rynku nie przekracza jednak ciągle 10 proc.

Prawie 72 proc. serwerów intelowskich, które znalazły w Polsce nabywców w 2000 r. nosiło marki Compaq, IBM, Hewlett-Packard i Dell. Była to sytuacja niemal identyczna z tą z roku 1999. Ci czterej dostawcy mieli wtedy łącznie nieco ponad 70 proc. ilościowego udziału w rynku. Sama głębokość rynku wyraźnie jednak zmalała. W 2000 r. firmy działające w Polsce kupiły 14,7 tys. serwerów PC. Rok wcześniej nabywców znalazło 16,5 tys. takich maszyn. Kryzys dotknął właściwie całą branżę. Spośród dostawców, których ilościowy udział w rynku przekraczał 2 proc., najwięcej stracił Dell. Firma ta sprzedała nad Wisłą w 2000 r. o połowę mniej serwerów niż w roku 1999. Zaowocowało to skurczeniem się jej udziału w rynku z 13,5 do 7,5 proc. Co ciekawe, niemal 20-proc. spadek sprzedaży maszyn Hewlett-Packard prawie nie odbił się na pozycji rynkowej tej firmy. Jej udział ilościowy w polskim rynku serwerów intelowskich spadł z 17 do 15,5 proc. Musiała ona jednak oddać drugie miejsce kompanii IBM w ilościowej klasyfikacji dostawców tego typu sprzętu. Pomimo kryzysu branży jej sprzedaż wzrosła prawie o 11 proc., co pozwoliło na zdobycie 18-proc. udziału w rynku. To właśnie za sprawą IBM i Compaqa, czterem największym dostawcom udało się zwiększyć swój łączny udział w rynku. Compaq zresztą coraz wyraźniej umacnia się na pozycji lidera. Blisko 8-proc. wzrost sprzedaży w roku 2000 pozwolił mu na zwiększenie udziału w rynku z 25 do 30 proc.

Rodzime sukcesy

Poza Compaqiem i IBM, jedynymi producentami serwerów intelowskich, którzy nie odnotowali w 2000 r. spadku sprzedaży są Optimus i JTT. Sprzedały one odpowiednio 10 i 34 proc. urządzeń więcej niż przed rokiem. W przypadku Optimusa jest to o tyle interesujące, że przy ogólnym wzroście rynku jego sprzedaż komputerów biurkowych spadła prawie o 5 proc. Dynamika sprzedaży serwerów JTT była zaś najwyższa w branży. Trzeba jednak podkreślić, że pomimo dobrych wyników w roku 2000 łączny udział tych dwu firm w rynku serwerów ciągle nie przekracza 10 proc.

Przyczyny kryzysu

Przyczyny załamania popytu na serwery intelowskie wiąże się głównie z tzw. problemem roku 2000.

— Aby wyjaśnić spadek sprzedaży serwerów w roku 2000 trzeba wrócić do trochę zapomnianego tematu. Tzw. problem roku 2000 spowodował wzrost sprzedaży w roku 1999. Aby mieć pewność, że nie dojdzie do żadnych perturbacji, firmy wymieniały wtedy więcej starszych serwerów niż zazwyczaj, a to z kolei zaowocowało spadkiem zapotrzebowania na te urządzenia w roku 2000 — wyjaśnia Rafał Garszczyński z Hewlett-Packard Polska.

— Spadek popytu na serwery w 2000 r. wiązałbym z tzw. pluskwą milenijną. Rok 1999 był na tym rynku wyjątkowo dobry. Wiele firm wymieniało wtedy serwery obawiając się problemów ze zmianą daty na przełomie roku 1999 i 2000. Wzmożone zakupy zaowocowały zaś spadkiem popytu rok poźniej. To, że podobne trendy nie wystąpiły na rynku komputerów biurkowych związane jest ze specyfiką tych maszyn. Serwer jest elementem krytycznym systemu informatycznego i firmy chciały mieć pewność, że komputery te nie zawiodą. Desktopów nie wymieniano zaś prewencyjnie. Mniejsze przedsiębiorstwa często świadomie ryzykowały ich awarie na przełomie 1999 i 2000 r., wychodząc z założenia, że w przypadku wystąpienia problemów komputer biurkowy łatwo jest wymienić, a nie robiąc tego prewencyjnie można z kolei uniknąć określonych wydatków. Poza tym rok 1999 był okresem boomu spółek internetowych. Tymczasem już w pierwszej połowie 2000 r. nastąpiło załamanie na rynku Nasdaq, które skutkowało również wyhamowaniem popytu generowanego przez polskie spółki internetowe — tłumaczy Piotr Podlawski, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w JTT Computer.

Wydaje się, że wpływ na spadek rynku miał przy tym brak w roku 2000 dużych przetargów publicznych.

— Nie zauważyłem dużego wpływu tzw. pluskwy milenijnej na sprzedaż serwerów przez Della w latach 1999 i 2000. Pod koniec 1999 r. mieliśmy dzięki niej nieco więcej zamówień, nie miała jednak znaczącego wpływu na cały rok. Trudno więc mówić, że zmniejszenie się rynku serwerów w roku 2000 było spowodowane ich wzmożoną wymianą rok wcześniej. Jest to raczej wynik braku dużych przetargów publicznych, takich jakie rozstrzygnięto właśnie w roku 1999 — twierdzi Roman Durka, prezes i dyrektor generalny Dell Computer Poland.

Koniunktura wśród MSP

Wydaje się, że teza o spadku sprzedaży w wyniku braku dużych kontraktów ma jakieś uzasadnienie. Swoje udziały w rynku zwiększyły bowiem krajowe montownie, które konkurując głównie ceną tradycyjnie już zabiegają o rynek małych i średnich firm. Jednak nawet i przedstawiciel firmy dostarczającej na polski rynek największe ilości serwerów intelowskich twierdzi, że wzrost sprzedaży i udziałów w rynku udało się jego firmie osiągnąć głównie dzięki przygotowaniu specjalnej oferty dla mniejszych przedsiębiorstw.

— Naprawdę nie wiem, jak wytłumaczyć spadek sprzedaży serwerów opartych na procesorach Intel w 2000 r. My jesteśmy o tyle zadowoleni, że wzrosła nam zarówno sprzedaż jak i udziały w rynku. Myślę, że do umocnienia naszej pozycji przyczyniło się wprowadzenie do sprzedaży serwerów przeznaczonych dla mniejszych firm. Już od 4 tys. zł netto oferujemy bowiem 1-2-procesorowe maszyny ze specjalnym oprogramowaniem do instalacji i optymalizacji systemów operacyjnych, a nie tak jak niektórzy inni dostawcy wydajne komputery biurkowe, włożone tylko w inną obudowę i wyposażone w kontroler macierzowy — zaznacza Jacek Kaźmierczak, dyrektor działu serwerów intelowskich w polskim oddziale Compaq Computer.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Zmalała sprzedaż serwerów intelowskich