Transport kolejowy będzie się rozwijał. Pomoże położenie Polski i liberalizacja rynku przewozów kolejowych.
Polska ma znakomitą pozycję na rynku logistycznym w Europie Wschodniej i Środkowej.
Drogą kolejową transportuje się 35 proc. ładunków do krajów Unii Europejskiej. Według szacunków ekspertów w 2015 r. wartość rynku przewozów kolejowych wyniesie 60 mld euro.
Liberalizacja tuż-tuż…
Od stycznia 2007 r. nastąpi liberalizacja przewozów kolejowych.
— To szansa dla wszystkich uczestników rynku przewozów kolejowych. Obecnie PKP Cargo ma dominującą pozycję na rynku. Taka sytuacja w istotny sposób ogranicza konkurencję i powoduje, że transport kolejowy jest droższy od samochodowego. Pojawienie się nowych graczy na rynku będzie skutkowało obniżeniem cen przewozów kolejowych oraz poprawą jakości świadczonych usług. Nie bez znaczenia jest również wsparcie finansowe z Unii na rozwój systemów intermodalnych, m.in. budowę terminali — mówi Grzegorz Skowroński, prezes Sped-Pro.
Co dla jednych jest szansą, u innych może wywoływać niepokój. Jak przyznaje rzecznik PKP Cargo Janusz Mincewicz, otwarcie rynku budzi pewne obawy.
— Potrzebny jest czas na przeobrażenie PKP Cargo w nowoczesną firmę logistyczną, zdolną oferować zintegrowane i kompleksowe usługi logistyczne. W tym celu stworzyliśmy grupę logistyczną PKP Cargo. Inwestujemy również w nowoczesny tabor, aby być konkurencyjnym po otwarciu polskiego rynku przewozów kolejowych — przyznaje Janusz Mincewicz.
Mobilizacja prywatnych
Rozwój rynku przewozów kolejowych uwarunkowany jest przedstawieniem nowych ofert przewozowych atrakcyjnych zarówno pod względem jakości, jak i ceny.
— Po wejściu do Unii Europejskiej musieliśmy przeorientować naszą strategię. Tworzymy pierwszy Polski Koncern Logistyczny, w którym skupimy się na możliwie jak najszerszym spektrum działalności z obszaru logistyki krajowej i międzynarodowej. Przedsięwzięcie to będzie łączyć przewozy kolejowe, samochodowe, przeładunki towarów na granicach, obsługę bocznic i portów oraz działalność handlową. Ponadto przygotowujemy specjalną ofertę logistyczną dla polskiej energetyki — twierdzi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics.
Drugi pod względem udziału w rynku prywatny przewoźnik PCC Rail Szczakowa również realizuje strategię rozszerzania i dywersyfikacji działalności przewozowej.
— W sierpniu uruchomiliśmy przewozy kontenerów relacji Brzeg Dolny–Świnoujście wykorzystując własne składy pociągowe. Do obsługi logistycznej oraz koordynacji tego przedsięwzięcia powołaliśmy spółkę PCC Containers. W najbliższym czasie zwiększymy częstotliwość przejazdów do 2-3 składów tygodniowo. Natomiast na początku września nabyliśmy od Elektrociepłowni Warszawskich spółkę kolejową Coaltran, która jest odpowiedzialna za organizację przewozów węgla i obsługę bocznicową EC Warszawskich — zapewnia Jacek Kowalewski, wiceprezes PCC Rail Szczakowa.