Przygotowując ranking, zapytaliśmy e-przedsiębiorców nie tylko o zysk i przychody w ostatnich latach, ale również o inne dane, m.in. strukturę własności, formę działalności gospodarczej, rodzaj sprzedawanego asortymentu. Pytaliśmy także, z usług jakich operatorów logistycznych korzystają, i o sposób, w jaki klienci sklepu najczęściej płacą za zakupy.
Zapytaliśmy również o zakres usług online, z których sklep korzysta (wystawianie i otrzymywanie e-faktur, korzystanie z bankowości mobilnej, kredytów online czy specjalistycznych platform do prowadzenia e-sklepów). Na koniec zbadaliśmy nastroje w branży, prosząc o określenie, jak będzie się kształtował rynek e-commerce w Polsce w najbliższych pięciu latach.
Grupa e-Gazel Biznesu stanowi reprezentację firm z całego kraju — zarówno prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, jak i większe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. To przedsiębiorstwa z różnym stażem na rynku — od założonych w 2013 r., przez działające od kilku lat, aż po te, które funkcjonują kilkanaście lat lub dłużej. Te ostatnie stanowią około 25 proc. całej puli.
Nieco ponad połowa e-Gazel poza sprzedażą przez internet zajmuje się też sprzedażą stacjonarną. Dla większości operatorem logistycznym numer jeden, wykorzystywanym do dystrybucji produktów, jest Poczta Polska (57 proc.), a pozostałe firmy dostarczające przesyłki to kolejno: DPD, DHL, UPS i inPost. Mimo rozwoju nowoczesnych form płatności online klienci najczęściej płacą za zakupy tradycyjnymi przelewami bankowymi oraz w formule pobrania.
Przelewy przez serwisy typu PayPal czy pay-by-link są stosowane rzadziej, ale i tak przewyższają skromny udział kart płatniczych w sposobach płatności za zakupy. Prowadzący e-sklepy dość powszechnie korzystają również z innych usług online stworzonych z myślą o biznesie: wystawiania i otrzymywania e-faktur, bankowości mobilnej, platformy do prowadzenia e-sklepu.
Są jednak dość sceptycznie nastawieni do takich rozwiązań jak np. kredyty online oferowane w sieci. Niezależnie od różnic między e-Gazelami, dotyczących wielkości firmy, różnorodności asortymentu, stażu na rynku, niemal wszystkie są zgodne co do pomyślnych perspektyw branży e-commerce w Polsce w najbliższych pięciu latach.
Niemal połowa typuje wzrost rynku o około 20 proc., a jedna trzecia — nawet więcej. W świetle tych danych e-Gazele jawią się nie tylko jako podmioty osiągające coraz większe obroty (i zapewniające wpływy podatkowe do budżetu), ale także jako stosunkowo chłonna grupa odbiorców rozwiązań dla biznesu. © Ⓟ