Jeszcze niedawno zmiana branży była postrzegana przez pracowników jako ryzykowny krok zawodowy. Dzisiaj można mówić, że takie decyzje są nową normą. Z raportu „Future of Jobs 2025” Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że w ciągu pięciu lat średnio 22 proc. miejsc pracy ulegnie przetasowaniu. Połowa firm przewiduje, że obsadzi pracowników na nowych stanowiskach. Natomiast 40 proc. rozważa redukcję etatów.
Z kolei z „Barometru rynku pracy” Gi Group Holding wynika, że ponad 39 proc. pracujących w Polsce rozważa zmianę branży. Odsetek ten jest nieco wyższy wśród menedżerów (40 proc.). Jednak, jak wskazuje raport, prawie połowa (49,2 proc.) zatrudnionych nad Wisłą nie zdecydowałaby się na przebranżowienie się. Co ciekawe, odsetek respondentów otwartych na ten krok jest wyższy wśród podwładnych obawiających się utraty posady lub planujących zmianę pracy.
Komu zmiany przychodzą łatwiej
Nie każdy szybko odnajdzie się w nowym miejscu. Co jest kluczowe na poziomie menedżerskim lub dyrektorskim w kontekście przebranżowienia się? Z „Barometru rynku pracy” wynika, że według respondentów najważniejsza jest umiejętność adaptacji i predyspozycje. To wskazania 38 proc. badanych. Niewiele mniejszy odsetek (35 proc.) uważa, że najważniejsze są kompetencje zarządcze, czyli takie jak myślenie strategiczne, zarządzanie zespołami czy umiejętność prowadzenia negocjacji. Z kolei 14 proc. ankietowanych wskazuje na sieć kontaktów biznesowych, a 13 proc. na znajomość specyfiki branży.
- Kluczowe w transferze między sektorami są kompetencje takie jak strategiczne podejście, umiejętność zarządzania zmianą oraz budowania efektywnych zespołów. Szukanie wspólnych mianowników między branżami i zrozumienie, jak przenieść swoje doświadczenie do nowego kontekstu, pozwala liderom na płynniejsze wejście w nowe środowisko – zauważa Piotr Ciemuchowski, partner w Wyser Executive Search.
Trudności, które trzeba pokonać
Przebranżowienie się wiąże się z wieloma wyzwaniami. Respondenci jako największe z nich wymieniają zyskanie zaufania pracowników (34 proc.). 26 proc. ankietowanych wskazuje na dogłębną znajomość sektora, a po 20 proc. największe wyzwanie związane z przebranżowieniem się widzi w opracowaniu strategii oraz w budowie nowych kontaktów.
– Im bardziej skomplikowany produkt, tym trudniej o przebranżowienie. W przypadku sektora nowoczesnych technologii, charakteryzującego się wysokim poziomem specjalizacji, to właśnie znajomość detali decyduje o sukcesie. W branżach takich jak FMCG czy farmacja kluczem są uniwersalne kompetencje zarządcze – uważa Piotr Ciemuchowski.
Konieczny jest również rozwój kompetencji miękkich. To one pozwalają zbudować relacje w firmie, zapewnić efektywną komunikację z zespołem, jak i ułatwiają zarządzanie kryzysowe. Trzeba być jednak świadomym jednej rzeczy.
– Zmiana nie może być procesem spontanicznym. Kluczowe jest opracowanie strategii oraz skorzystanie z profesjonalnego doradztwa, a także ocena ryzyka – podsumowuje Piotr Ciemuchowski.