5.10.15 chce na parkiet

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2022-04-06 20:00

Operator sieci sklepów z odzieżą dla dzieci złożył prospekt emisyjny w KNF. Po kilkunastu latach z inwestycji zamierza wycofać się fundusz private equity Arx.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki finansowe ma operator sieci sklepów 5.10.15,
  • jaka jest jego strategia,
  • jak wyglądały jego dotychczasowe przymiarki do warszawskiej giełdy

Rosyjska inwazja zmroziła część potencjalnych debiutantów na warszawskiej giełdzie, ale z drugiej strony widać jaskółki ożywienia. W ubiegłym tygodniu o złożeniu prospektu emisyjnego w KNF poinformowała spółka Dr Irena Eris, jeden z największych producentów kosmetyków w Polsce. W kolejce potencjalnych debiutantów stanął też Komex, który jest operatorem sieci sklepów z odzieżą dla dzieci 5.10.15 i e-sklepu 51015kids.eu.

- Prospekt został złożony - mówi w rozmowie z „PB" Jacek Korpała, partner zarządzający w funduszu Arx, który jest głównym akcjonariuszem Komeksu.

Asortymentowe poszerzenie

Ostatnie oficjalne dane finansowe Komeksu pochodzą z 2020 r., gdy na wyniki sklepów działających w galeriach handlowych duży wpływ miała pandemia i kilkumiesięczne lockdowny, uniemożliwiające sprzedaż w galeriach handlowych. Spółka miała wtedy 215,5 mln zł skonsolidowanych przychodów, czyli o 0,5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Zanotowała również 7,7 mln zł zysku operacyjnego i ok. 7 mln zł zysku netto.

Na koniec grudnia 2020 r. pod szyldem 5.10.15 działało 245 sklepów, z czego tylko dwa należały do spółki, a reszta działała w modelu franczyzowym. Rok wcześniej sklepów w sieci było 238.

Według naszych informacji w 2021 r. przychody spółki wzrosły o 23 proc., do 265,5 mln zł, a EBIT - do 15 mln zł. Przedstawiciele spółki podkreślają, że koncentruje się ona teraz na rynku e-handlowym, na którym sprzedaż rośnie znacznie szybciej niż w segmencie stacjonarnym. Strategia zakłada, że oferta w internecie będzie poszerzana o produkty dla „rodziny i matek z dziećmi", czyli m.in. o produkty z kategorii wyposażenia wnętrz oraz zdrowia i urody.

Giełdowe podchody

Na GPW jest już notowany jeden duży konkurent 5.10.15. To CDRL, operator sieci sklepów Coccodrillo. CDRL w 2021 r. miało 444 mln zł przychodów, 64,3 mln zł EBITDA i 33 mln zł czystego zysku. Pod szyldem Coccodrillo działa 486 sklepów (większość we franczyzie), z czego nieco ponad połowa w Polsce, a reszta za granicą, w tym w dużym stopniu na Białorusi i w Rosji. Spółka jest wyceniana obecnie na GPW na ok. 150 mln zł.

Inwestycja funduszu Arx w Komex jest jedną z najdłuższych w historii polskiej branży private equity. Fundusz - wówczas funkcjonujący jeszcze pod nazwą DBG, bo wehikuł został założony w latach 90. i był współfinansowany przez Deutsche Bank - zainwestował w operatora sklepów z odzieżą dla dzieci w 2006 r., gdy pod szyldem 5.10.15 działało ok. 50 sklepów.

Już dwa lata później przedstawiciele spółki zaczęli mówić o rychłym debiucie giełdowym, który miał dać pieniądze na ekspansję zagraniczną. Z planów jednak nic nie wyszło - podobnie jak z zapowiedzi debiutu lub sprzedaży spółki inwestorowi branżowemu, o których przedstawiciele Arx mówili w "PB" cztery lata później, w 2012 r.