Rosyjska inwazja zmroziła część potencjalnych debiutantów na warszawskiej giełdzie, ale z drugiej strony widać jaskółki ożywienia. W ubiegłym tygodniu o złożeniu prospektu emisyjnego w KNF poinformowała spółka Dr Irena Eris, jeden z największych producentów kosmetyków w Polsce. W kolejce potencjalnych debiutantów stanął też Komex, który jest operatorem sieci sklepów z odzieżą dla dzieci 5.10.15 i e-sklepu 51015kids.eu.
- Prospekt został złożony - mówi w rozmowie z „PB" Jacek Korpała, partner zarządzający w funduszu Arx, który jest głównym akcjonariuszem Komeksu.
Asortymentowe poszerzenie
Ostatnie oficjalne dane finansowe Komeksu pochodzą z 2020 r., gdy na wyniki sklepów działających w galeriach handlowych duży wpływ miała pandemia i kilkumiesięczne lockdowny, uniemożliwiające sprzedaż w galeriach handlowych. Spółka miała wtedy 215,5 mln zł skonsolidowanych przychodów, czyli o 0,5 mln zł więcej niż rok wcześniej. Zanotowała również 7,7 mln zł zysku operacyjnego i ok. 7 mln zł zysku netto.
Na koniec grudnia 2020 r. pod szyldem 5.10.15 działało 245 sklepów, z czego tylko dwa należały do spółki, a reszta działała w modelu franczyzowym. Rok wcześniej sklepów w sieci było 238.
Według naszych informacji w 2021 r. przychody spółki wzrosły o 23 proc., do 265,5 mln zł, a EBIT - do 15 mln zł. Przedstawiciele spółki podkreślają, że koncentruje się ona teraz na rynku e-handlowym, na którym sprzedaż rośnie znacznie szybciej niż w segmencie stacjonarnym. Strategia zakłada, że oferta w internecie będzie poszerzana o produkty dla „rodziny i matek z dziećmi", czyli m.in. o produkty z kategorii wyposażenia wnętrz oraz zdrowia i urody.
Giełdowe podchody
Na GPW jest już notowany jeden duży konkurent 5.10.15. To CDRL, operator sieci sklepów Coccodrillo. CDRL w 2021 r. miało 444 mln zł przychodów, 64,3 mln zł EBITDA i 33 mln zł czystego zysku. Pod szyldem Coccodrillo działa 486 sklepów (większość we franczyzie), z czego nieco ponad połowa w Polsce, a reszta za granicą, w tym w dużym stopniu na Białorusi i w Rosji. Spółka jest wyceniana obecnie na GPW na ok. 150 mln zł.
Inwestycja funduszu Arx w Komex jest jedną z najdłuższych w historii polskiej branży private equity. Fundusz - wówczas funkcjonujący jeszcze pod nazwą DBG, bo wehikuł został założony w latach 90. i był współfinansowany przez Deutsche Bank - zainwestował w operatora sklepów z odzieżą dla dzieci w 2006 r., gdy pod szyldem 5.10.15 działało ok. 50 sklepów.
Już dwa lata później przedstawiciele spółki zaczęli mówić o rychłym debiucie giełdowym, który miał dać pieniądze na ekspansję zagraniczną. Z planów jednak nic nie wyszło - podobnie jak z zapowiedzi debiutu lub sprzedaży spółki inwestorowi branżowemu, o których przedstawiciele Arx mówili w "PB" cztery lata później, w 2012 r.