Transformacja opłaciła się firmie Abstra, zajmującej się głównie produkcją filmów na YouTube’a (YT). Przychody w 2020 r. spadły o 6,7 proc. do 8,7 mln zł, ale EBITDA wyniosła 430 tys. zł wobec 3,3 mln zł straty rok wcześniej. Wynika to m.in. ze zmiany strategii.
Przychody z kanałów własnych stanowiły w 2017 r. 90 proc., a w 2020 r. już 37 proc. Po raz pierwszy największy udział miały kanały dla marek (40 proc., m.in. Allegro, Durex i Żabka). Do tego doszło sześć podcastów, w tym trzy dla marek (9 proc.). Łączna liczba wyświetleń wyniosła 405,1 mln, z czego 363,7 mln przypadło na własne kanały na YT.

Rentowność…
– Reklama kontekstowa [dopasowana do wyświetlanych treści – red.] na YT funkcjonuje dopiero od kilku lat. Tworzenie kanałów dla marek jest na jeszcze wcześniejszym etapie, większość kontraktów musieliśmy sobie „wychodzić”. W 2020 r. podwoiliśmy liczbę i wartość projektów. Możemy ich realizować jeszcze więcej – mówi Olek Wandzel, prezes Abstry.
W 2020 r. firma ograniczyła liczbę kanałów własnych do ośmiu. Rozważa rozszerzenie w tym roku portfolio o jeden lub dwa.
– Pozostawiliśmy wyłącznie rentowne kanały i tego chcemy się trzymać. Dzięki lepszej marży zamierzamy znacząco zwiększać zysk nawet w razie spadku przychodów, choć myślimy o powrocie do poziomu z 2019 r. W zeszłym roku nie otwieraliśmy nowych kanałów własnych, co wiązałoby sie z dużymi inwestycjami, a także przebudowaliśmy zespół i skoncentrowaliśmy się na najbardziej opłacalnych projektach – informuje Olek Wandzel.
… i niezależność
Abstra potroiła przychody w latach 2017-19, ale zanotowała przy tym 7 mln zł straty netto. Bogusław Leśnodorski, Maciej Wandzel i Olek Wandzel zainwestowali w mniejszościowy pakiet udziałów w 2017 r. - i to dzięki ich wsparciu spółka się utrzymała.
– Postawiliśmy na zupełnie inną firmę niż obecna - szybko rosnącą, ale mającą problemy z rentownością. W 2019 r. obraliśmy kurs na kanały dla marek, ponieważ zapewniają większą stabilność i opłacalność w porównaniu do kanałów własnych. Zakładamy, że w tym roku udział pierwszej kategorii w przychodach przekroczy 50 proc. i będzie dalej rósł, choć nie zrezygnujemy z rentownych kanałów własnych. Sytuacja spółki jest stabilna - w odróżnieniu od poprzednich lat weszliśmy w ten rok z gotówką na koncie i bez przeterminowanych zobowiązań – stwierdza szef Abstry.
Potrzeba dofinansowania firmy skutkowała zmianą struktury udziałowej na korzyść inwestorów. Trójce założycieli została 1/3 udziałów.
– Chłopacy szukali inwestora, który odciąży ich w działaniach strategicznych oraz operacyjnych, pozwalając im tworzyć. Nadal są zaangażowani w proces kreatywny i niektóre projekty. Uniezależniliśmy firmę od kanału Abstrachuje.tv, który wypracowuje niecałe 10 proc. przychodów. Taki cel mieliśmy od początku – mówi Olek Wandzel.
Czy Abstra podąży na giełdę śladem Ekipy youtubera Friza albo poszuka nowego inwestora?
– W naszej branży nowe opcje pojawiają się z kwartału na kwartał, rozważymy każdą. To długoterminowa inwestycja, chcemy przede wszystkim odpracować zainwestowany kapitał. Docelowo możemy, ale nie musimy, stać się ciekawym dodatkiem do portfolio wielu grup mediowych – mówi Olek Wandzel.