ADB wyrusza na podbój Polski

Magdalena Wierzchowska
26-07-2005, 00:00

Notowana na szwajcarskiej giełdzie spółka z Zielonej Góry dobrze radzi sobie na rynkach zagranicznych. Teraz chce wejść do Polski.

Grupa Advanced Digital Broadcast (ADB), producent dekoderów do telewizji cyfrowej, sprzedała już ponad 5 mln takich urządzeń w kilkudziesięciu krajach. ADB wywodzi się z Zielonej Góry, ale obecnie główną siedzibę ma w Szwajcarii i sprzedaje produkty poza Polską. Chce jednak podbić krajowy rynek dzięki dekoderom, które wkrótce będą potrzebne w wielu domach w związku z wdrażaniem naziemnej telewizji cyfrowej.

— Chcemy odgrywać na tym rynku wiodącą rolę. Wierzymy, że się to uda, bo mamy zasoby ludzkie i 10-letnie doświadczenia z różnych rynków — mówi Mariusz Walkowiak, wiceprezes ADB odpowiedzialny za rynek polski.

Konkretne szacunki

Jak zgodnie przyznają specjaliści, producenci dekoderów mogą być głównymi beneficjentami wdrażania telewizji cyfrowej w Polsce. By z niej korzystać, odbiorcy będą musieli kupić nowy telewizor lub dekoder. W Polsce jest prawie 13 mln gospodarstw domowych, więc rynek jest potencjalnie bardzo duży.

Zdaniem wiceprezesa ADB, będzie on rósł stopniowo, wraz z wdrażaniem kolejnych etapów telewizji cyfrowej. Firma szacuje, że sprzeda pierwsze dekodery w przyszłym roku — w 2006 r. powinno to być 500 tys. dekoderów, w 2007 r. — 750 tys., aż do 1 mln w 2014 r. Koszt jednego urządzenia to około 600 zł.

— Na razie nie chcę deklarować, jaki będziemy mieli udział w tym rynku — zastrzega Mariusz Walkowiak.

Na początku firma chce sprzedać dekodery do serwisu tele. DOM, który umożliwi usługi interaktywne użytkownikom sieci kablowych.

— W ciągu kilku lat rynek może być dla nas bardzo interesujący. Obok 13-mln rynku naziemnego jest jeszcze 1 mln użytkowników platformy satelitarnej i rynek kablowy. Ten ostatni skupia dziś 4 mln odbiorców i od niego zaczynamy ekspansję na polskim rynku — zapowiada Mariusz Walkowiak.

Szwajcarski debiut

Ale krajowy rynek nigdy nie będzie stanowił dużej porcji w działalności ADB. W 2004 r. firma miała 27 mln zł zysku netto przy 599,8 mln zł przychodów. O dotychczasowym zainteresowaniu firmy rynkiem polskim świadczy fakt, że dopiero dzisiaj chce poinformować o debiucie grupy na szwajcarskiej giełdzie. Miał on miejsce pod koniec kwietnia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / ADB wyrusza na podbój Polski