Agencje powinny się specjalizować

Otto Patrycja
07-11-2000, 00:00

Agencje powinny się specjalizować

Rocznie bankrutuje około jednej trzeciej firm obrotu nieruchomościami

PRACA WRE: Adam Polanowski, prezes Agencji Nieruchomości Polanowscy, zapewnia, że firmy pośredniczące w obrocie nieruchomościami otrzymują coraz więcej zleceń. Dodaje, że około 80 proc. rynku obrotu mieszkaniami jest obsługiwane właśnie przez wyspecjalizowane agencje. fot. GK

Stale zmienia się liczba działających na rynku biur obrotu nieruchomościami. Co roku wiele z nich upada. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest brak specjalizacji. Jednak przedstawiciele branży przyznają, że i tak agencje przyjmują coraz więcej zleceń.

W Polsce według GUS-u zarejestrowanych jest ponad 9,5 tys. podmiotów gospodarczych pośredniczących w obrocie nieruchomości. Każdego roku wiele z nich jednak upada. Adam Polanowski, prezes Agencji Nieruchomości Polanowscy, uważa, że rocznie z rynku znika 30 proc. biur nieruchomości. W tym roku można jednak zaobserwować wyraźną tendencję przyrostową.

— Około 15 tys. osób w Polsce zajmuje się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. Niektórzy jednak traktują je jako działalność uboczną, np. biura geodezyjne, a to w zasadniczy sposób wpływa na kształt rynku nieruchomości — uzupełnia Adam Polanowski.

Przyczyną, która wpływa na upadek bądź zawieszenie działalności dużej liczby agencji, jest przede wszystkim nie najlepsza sytuacja gospodarcza kraju. Klienci nie mają pieniędzy, a to powoduje, że słabnie zainteresowanie rynkiem nieruchomości.

Tomasz Błeszyński z Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości dodaje jeszcze dwa inne powody. Po pierwsze, wzrasta nieuczciwość klientów względem firm. Zdarza się, że coraz częściej uchylają się oni od płacenia należności za korzystanie z usług agencji. Po drugie, nadal powstają quasi-agencje, które nastawione są jedynie na zarobek w krótkim czasie. Stanowią one poważne zagrożenie dla pozostałych biur nieruchomości, ponieważ oferując atrakcyjne ceny odbierają im klientów.

— Ostrej konkurencji na rynku nie wytrzymują przeważnie słabe, małe agencje, które nie specjalizowały się w żadnym rodzaju usług. Na pośredniczeniu w obrocie nieruchomościami nie sposób jest dorobić się szybko dużych pieniędzy, gdyż jest to zawód wymagający wielu umiejętności i ciężkiej pracy — dodaje Marek Stelmaszak z Euromarku, członek zarządu Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Wskazuje on również na nieuczciwość klientów, którzy np. podpisują umowę pośrednictwa z agencją przed przedstawieniem im kontrahenta, a w momencie finalizacji transakcji, targują się o prowizje.

Więcej zleceń

Może się to wydać paradoksalne, ale mimo trudnej sytuacji na rynku, agencje mają coraz więcej zleceń. Jak zauważa Tomasz Błeszyński, są one podyktowane konkretnymi zamówieniami.

— Klienci przychodzą do biur obrotu nieruchomościami, ponieważ wiedzą, że otrzymają fachową pomoc oraz zaoszczędzą czas — wyjaśnia Tomasz Błeszyński.

Pierwsi w Europie

Przedstawiciele rynku nieruchomości uważają, że agencje działają w coraz bardziej profesjonalny sposób. Pracownicy biur obrotu nieruchomościami są coraz lepiej wyszkoleni i przygotowani do swojej pracy. Ich wysoki poziom wiedzy potwierdzi obowiązek posiadania licencji na wykonywanie tego zawodu.

— Pośrednicy zyskali oprócz tego nowe narzędzie pracy, jakim jest Internet, czyli większe możliwości techniczne do realizacji zleceń — określa Tomasz Błeszyński.

W czerwcu 2000 r. Polska Federacja Rynku Nieruchomości podpisała umowę członkowską z Europejską Federacją Nieruchomości (CEPI).

— Jest to o tyle istotne, że jesteśmy pierwszą federacją nieruchomości w środkowej Europie, która zawarła taką umowę. Oznacza to dla nas przed wszystkim dostęp do informacji o rynkach europejskich, ścisłą współpracę i wymianę doświadczeń w tym zakresie — twierdzi Marek Stelmaszak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Otto Patrycja

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Agencje powinny się specjalizować