Agora zdominuje WIG-Media

Przemek Barankiewicz
03-01-2005, 00:00

W nowym roku pojawi się nowy indeks branżowy — WIG-Media. W ten sposób władze GPW zareagowały na wysyp medialnych debiutów na giełdzie. Jeszcze rok temu z sześciu komponentów nowego wskaźnika na giełdzie obecne były tylko Agora i Onet. WIG-Media przyda się statystykom, ale jego znaczenie osłabia nieco konstrukcja indeksu: w ponad połowie jego zmiany determinować będzie zachowanie kursu Agory.

Wartość rynkowa spółek zgrupowanych w WIG-Media nie przekracza 7 mld zł. Choć to zaledwie 2,5 proc. kapitalizacji warszawskiej giełdy, papiery TVN, Agory i WSiP dla rynku znaczą dużo więcej (cała trójka może znaleźć się w WIG20). Spółki te nie stanowią dla siebie konkurencji (grupa Agory obecna jest we wszystkich mediach, z wyjątkiem telewizji. WSiP jest potentatem na swoim rynku), więc nie powinny walczyć ze sobą o pieniądze inwestorów. Sytuacja zmieni się, jeśli na GPW pojawi się Polsat. Koncern Zygmunta Solorza będzie rywalem TVN już nie tylko na wizji, ale także na parkiecie.

Jeśli spojrzeć na wskaźniki, to reprezentanci WIG-Media wyglądają na drogich. Inwestorzy dużo płacą za perspektywy polskiego rynku reklamy (tylko WSiP jest od niego mało zależny), a ten w 2004 r. wyraźnie odżył. Nowy rok również może przynieść mu dwucyfrową dynamikę, bo branży sprzyja ożywienie gospodarcze. Udział poszczególnych mediów w reklamowym torcie jest już ustabilizowany, a podział rynku reklamy telewizyjnej, radiowej i prasowej w zasadzie zakończony. TVN, Agora i Broker muszą więc jedynie bronić pozycji i czerpać korzyści z rosnących stawek reklamowych i udziału wydatków marketingowych w polskim PKB. Na razie idzie im to nieźle.

Ostatnie miesiące roku wyraźnie służą notowaniom Agory, choć rynek ciągle czeka na jasną strategię koncernu. Na szczęście władze wydawcy „Gazety Wyborczej” w cywilizowany sposób będą w tym roku sprzedawać własne akcje, choć transakcje takie nigdy nie są dobrze odbierane przez rynek. Jeszcze większe powody do zadowolenia mają udziałowcy TVN, któremu sprzyja słabość dolara i zdominowany przez zagranicę akcjonariat.

Grupa Onet, która jest najdroższa od lat, korzysta z 50-proc. wzrostu reklamy internetowej, ale jakoś nie potrafi do zwiększenia zasięgu wykorzystać kłopotów Wirtualnej Polski. Natomiast właściciel radia RMF FM nadal nie przekonał do siebie rynku, co może zmienić się nieco po publikacji raportu rocznego. ATM Grupa, producent filmowy i telewizyjny, osiąga dobre wyniki. Do ostrożności skłania jednak nadal duże uzależnienie od Polsatu, który zapewnia ponad 80 proc. przychodów grupy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Przemek Barankiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Agora zdominuje WIG-Media