Alibaba wraca do gry. Wyniki przebiły oczekiwania

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-02-20 12:36

Chiński konglomerat Alibaba Group Holding, za którym stoi często krytykowany przez władze miliarder Jack Ma miał udaną końcówkę minionego roku. Rynkowy potentat z przytupem powrócił na scenę po okresie ograniczania jego działalności przez Pekin.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W ostatnim kwartale 2024 r. przychody Alibaby wzrosły o 8 proc. w ujęciu rocznym osiągając pułap 280,2 mld juanów (38,6 mld USD). To wynik lepszy niż spodziewali się analitycy, których mediana prognoz opiewała na 277,4 mld juanów. Na czysto spółka zarobiła 48,9 mld juanów.

Zaprezentowane w czwartek dane sugerują poważne odbicie w finansach firmy, szczególnie dzięki poprawie w segmencie handlu oraz duże postępy w kluczowej dziedzinie sztucznej inteligencji.

Grupa Cloud Intelligence należąca do Alibaby odnotowała wzrost sprzedaży w ujęciu rok do roku o 13 proc. do 31,742 mld juanów.

W tym roku wartość akcji Alibaby wzrosła o około 100 mld USD, jest jednak nadal daleka od szczytu z końcówki 2020 r., sprzed okresu represji. Jej ofiarą padła m.in. oferta publiczna akcji Ant Group, spółki zależnej Alibaby, której przeprowadzenie udaremniły władze, starając się ograniczyć wpływy Jacka Ma.

Tymczasem ostatnio miliarder dołączył do wybranej grupy największych nazwisk w chińskiej technologii i biznesie na transmitowanym w telewizji szczycie zwołanym w tym tygodniu przez prezydenta Xi Jinpinga — co oznacza powrót Alibaby do łask.

Gigant, który obsługuje jedną z największych na świecie platform usług w chmurze, zachwycił inwestorów w tym roku, czyniąc duże postępy w tej dziedzinie w erze po ChatGPT. Alibaba zainwestowała w grupę najbardziej obiecujących chińskich startupów, w tym Moonshot i Zhipu. Priorytetem stała się ekspansja biznesu w chmurze, który stanowi podstawę rozwoju AI, obniżając ceny, aby odzyskać klientów, którzy uciekli w burzliwych latach. Postanowiła również mocniej zaangażować się w samo AI.

Po raz pierwszy weszła w ten segment, wprowadzając w 2023 r. na rynek swój własny produkt w stylu ChatGPT Tongyi Qianwen (Qwen). Na początku bieżącego roku wprowadziła nową wersję Qwen 2.5 swojej technologii, która może przewyższać model DeepSeek. Ten drugi wywołał niedawno prawdziwy szok wśród inwestorów i spółek z Krzemowej Doliny, sugerując, że przy znacznie niższych nakładach niż prezentują amerykańskie spółki da się stworzyć i rozwijać konkurencyjne rozwiązania AI.