Ambitny zysk PKO BP pod znakiem zapytania

opublikowano: 15-05-2019, 22:00

Rynek wierzy w bank mocniej niż zarząd, który obawia się skutków ustawy frankowej i problemów finansowych banków Leszcza Czarneckiego.

PKO Bank Polski opublikował wyniki za I kw. 2019 r. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 862 mln zł i jest o 14 proc. wyższy niż rok wcześniej. Oczekiwania dziesięciu biur maklerskich co do zysku netto wahały się od 702,6 mln zł do 881,7 mln zł.

— PKO BP pokazał jedne z najlepszych wyników w sektorze bankowym. W ujęciu r/r bank może pochwalić się dobrą dynamiką wzrostu wolumenu udzielonych kredytów, która, obok niskich kosztów ryzyka, była głównym źródłem wzrostu zysków w I kw. Dodatnią dynamiką może pochwalić się zarówno Millennium, jak i ING Bank Śląski. Natomiast Santander i Pekao, czyli dwa duże banki plasujące się w rankingu za PKO BP, odnotowały spadki w zakresie rentowności. Warto podkreślić, że nie był to łatwy kwartał dla banków ze względu na bardzo wysokie składki, jakie sektor odprowadził do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG). Kolejne kwartały powinny być lepsze pod względem wyników finansowych — mówi Michał Sobolewski, analityk Domu Maklerskiego BOŚ.

W ciągu ostatnich 10 lat bank odprowadził do BFG 3 mld zł. Tyle samo przekazał do budżetupaństwa z tytułu podatku bankowego od początku jego obowiązywania. Gdyby wykluczyć jednorazowe zdarzenie, czyli 388 mln zł składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny (wzrost o 66,5 proc. r/r), którą PKO BP zapłacił w I kw., to jego wynik wyniósłby ponad miliard złotych. Rynek wierzy w PKO BP. Zgodnie z oczekiwaniami polskich biur maklerskich bank powinien zarobić w tym roku 4 mld zł.

Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, podtrzymuje prognozy analityków, ale pod jednym warunkiem — że nic nie zachwieje stabilnością sektora finansowego. Tymczasem nad bankami wiszą dwie gradowe chmury: procedowana w Sejmie ustawa frankowa oraz konieczność ratowania Idei i Getinu, które znajdują się w procesie restrukturyzacji, a w drugiej połowie zeszłego roku przeżywały kryzys płynnościowy. To powstrzymuje też bank przed aktualizacją strategicznych celów.

— Przed terminem zrealizowaliśmy cele strategiczne wyznaczone na początku 2016 r. Pomogła nam w tym lepsza, niż zakładaliśmy, koniunktura gospodarcza i programy socjalne. Zamierzamy zaktualizować nasze cele finansowe, jednak dopóki dwie ważne dla sektora niepewności się nie rozwieją, nie możemy niczego planować. Myślę, że realnym terminem prezentacji naszej zaktualizowanej strategii jest koniec III kw. — informuje prezes.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane