Amica chce inwestować na potęgę

opublikowano: 31-03-2021, 17:23

Po pandemicznym roku, w którym wielkopolski producent AGD ściął nakłady na inwestycje, w 2021 r. przeznaczy na nie aż 150 mln zł.

Co się odwlecze, to nie uciecze. Przynajmniej u giełdowego producenta AGD.

- W 2020 r. mieliśmy najpierw przeznaczyć na inwestycje 90 mln zł, potem 60 mln zł, a skończyło się na około 30 mln zł. Ale niezrealizowana część tych planów przechodzi na ten rok i wartość nakładów inwestycyjnych będzie opiewać na kwotę około 150 mln zł – deklaruje Michał Rakowski, członek zarządu Amiki ds. finansowych.

Zapewnia, że te plany są realne i także w kolejnych latach skala inwestycji może być podobna.

Hojny inwestor
Hojny inwestor
Jacek Rutkowski, szef Amiki, po roku, w którym spółka ograniczyła koszty, w tym także inwestycyjne, mówi, że teraz nie może oszczędzać na inwestycjach, bo od tego zależy jej przyszłość.
Marek Wiśniewski

W opublikowanej w 2019 r. strategii Amica założyła około 500 mln zł nakładów inwestycyjnych w latach 2020-2023. Wieloletnia uaktualniona już strategia spółki o nazwie HIT, która miała obejmować lata 2020-23, zakładała, że Amica przeznaczy na inwestycje około 0,5 mld zł. W związku z pandemią Jacek Rutkowski, prezes firmy, zapowiedział jeszcze pod koniec zeszłego roku, że strategia będzie skrócona i zarząd opracuje nową. Teraz doprecyzowuje, że będzie się ona nazywać S30+, co ma oznaczać, że sięgać będzie poza rok 2030.

- Może rok lub dwa lata więcej. Nowa strategia powinna być gotowa jeszcze w tym roku i zmienione w niej będą punkty ciężkości. Być może dojdziemy do wniosku, że trzeba wyjść poza Europę, na której koncentrowaliśmy się dotychczas. Dziś wydaje się, że powinniśmy wydawać więcej na marki i ich promocję. Mamy mocne brandy, takie jak Amica w Polsce, Gram w Skandynawii czy międzynarodową markę Fagor. Tym odróżniamy się od konkurentów, którzy tak mocnych brandów nie mają. Dlatego wydamy dużo pieniędzy na ich promocję, a także na rozwój produkcji – deklaruje szef i największy akcjonariusz wielkopolskiej firmy.

Jacek Rutkowski przyznaje, że ta polityka niekoniecznie będzie się podobać akcjonariuszom. Powinna przypaść im za to do gustu wstępna deklaracja o wypłacie wyższej niż rok wcześniej dywidendy.

- Będzie znacznie wyższa niż w zeszłym roku. Decyzję podejmiemy pod koniec kwietnia, kiedy, mamy nadzieję, będziemy wiedzieli, jaki wpływ będą miały podwyżki cen surowców i frachtów - mówi prezes.

Rok wcześniej Amica wypłaciła dywidendę w wysokości 3 zł na akcję, co oznaczało, że do akcjonariuszy trafiło łącznie 22,58 mln zł.

W 2020 r. skonsolidowane przychody Amiki wyniosły prawie 3,07 mld zł, czyli o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei skonsolidowany zysk netto (przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej) przekroczył 150,6 mln zł i był aż o 38 proc. wyższy od tego, jaki grupa wypracowała w 2019 r. Zysk jednostkowy spółki sięgnął 127,1 mln zł wobec 106,9 mln zł rok wcześniej.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane