Analitycy spodziewają się dużego wzrostu zysku XTB

Stanisław BorawskiStanisław Borawski
opublikowano: 2024-10-29 20:00

Broker poda wstępne wyniki za III kwartał po sesji w środę, 30 października. Na poprzednie kurs niemal zawsze żywo reagował.

Przeczytaj i dowiedz się:

  • jakiego zysku netto XTB oczekują analitycy,
  • jakie czynniki pozytywnie, a jakie negatywnie wpływały na biznes brokera w III kwartale,
  • jakie są szacunki wzrostu liczby klientów,
  • jakie są oczekiwania co do efektów kampanii marketignowej.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

5 sierpnia po publikacji wyników za II kwartał 2024 r. kurs akcji XTB na zamknięciu sesji spadł spadł o 3,8 proc., a w trakcie sesji nawet o 9,8 proc., bo rezultaty były o kilkanaście procent niższe od oczekiwań analityków. Jednak później w miesiąc notowania urosły o 16 proc. Jak będzie tym razem, okaże się w czwartek, bo szacunkowe dane finansowe pojawią się w środę, 30 października, po sesji, a oczekiwania analityków to od 208 do 235 mln zł zysku netto. W II kwartale zysk wyniósł 160,3 mln zł, a w analogicznym okresie 2023 r. 121 mln zł.

Łukasz Jańczak z Erste Securities szacuje, że zysk netto brokera wyniósł 208 mln zł, Maciej Marcinowski z Trigon DM, który 21 października podniósł rekomendację dla akcji XTB z „trzymaj” do „kupuj” i podwyższył cenę docelową o 25 proc. do 85,6 zł, spodziewa się, że zysk netto XTB wyniesie 230 mln zł (+89 proc. r/r). Zbliżone oczekiwania ma Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities.

- Prognozujemy 235 mln zł zysku netto. Trzeci kwartał na pewno będzie lepszy od drugiego. Był to dobry okres pod względem aktywności klientów. Spodziewamy się 116 tys. nowych użytkowników, ale jest szansa na pozytywne zaskoczenie ze względu na rozpoczęcie we wrześniu kampanii marketingowej. Negatywnym czynnikiem będzie za to zmiana kursu walutowego (osłabienie dolara na koniec września względem końca czerwca), która obciąży wynik na działalności finansowej kwotą ok. 10 mln zł – mówi Mateusz Chrzanowski.

Głośne nazwisko

Od początku roku liczba nowych kont maklerskich w XTB wzrosła o 81,6 tys. do 291,2 tys., co plasuje XTB na drugim miejscu wśród biur maklerskich w Polsce (liderem jest mBank - 450 tys. kont). Łączna liczba klientów brokera przekroczyła 1 mln, a Omar Arnaout, prezes spółki, zapowiedział niedawno w PB podwojenie liczby klientów w ciągu dwóch-trzech lat. Ofensywa wsparta będzie marketingiem - 22 września 2024 r. ruszyła największa dotychczas kampania reklamowa, której twarzą jest Zlatan Ibrahimović, były szwedzki piłkarz, którego w mediach społecznościowych obserwuje ponad 120 mln osób.

- XTB co roku prowadzi dużą kampanię marketingową. Zlatan Ibrahimović to na pewno silna marka, ale trudno powiedzieć, czy kampania pomoże przyciągnąć więcej klientów niż w zeszłym roku. Na pewno wzrost liczby użytkowników w poprzednich kwartałach był imponujący – mówi Łukasz Jańczak.

- Zlatan Ibrahimović to głośne nazwisko, dobrze dopasowane do grupy docelowej, czyli fanów piłki nożnej i sztuk walki. Co do ekspansji w Europie Zachodniej jestem sceptyczny – są to rynki już mocno rozwinięte i trudno będzie się przebić. XTB nie zrobiło jeszcze takiego postępu w ofercie, żeby móc bić się z tamtejszą konkurencją. Na pewno zmiana podatkowa w Niemczech (zniesienie górnego limitu 20 tys. EUR na kontrakty CFD) jest korzystna dla spółki, ale wstrzymanie się z zaoferowaniem obligacji korporacyjnych nie pomoże – niemieccy użytkownicy z natury mają awersję do ryzyka, a bez obligacji trudno będzie się przebić – mówi Mateusz Chrzanowski.

Porządki w ofercie

W trakcie roku XTB zmieniło priorytety i postanowiło wstrzymać pracę nad niektórymi projektami. W sierpniu broker zdecydował się nie wdrażać instrumentów dłużnych do oferty, a w maju po publikacji stanowiska KNF zawiesił usługę XTB Social umożliwiającą śledzenie poczynań innych inwestorów. Pod koniec września klienci uzyskali możliwość otwarcia rachunku IKE oraz zamówienia karty wielowalutowej, która pozwala dokonywać transakcji m.in. w złotych, euro, dolarach amerykańskich czy brytyjskich funtach. Obydwa produkty mają duży potencjał przyciągnięcia nowych klientów, uważają analitycy.

- IKE jest lubianym instrumentem i produktem, więc jak najbardziej jest potencjał do pozyskania nowych klientów. Pytanie, czy klienci, którzy maja już IKE, będą chcieli się przenosić. XTB ma o wiele lepsze dojście do klienta niż inne biura maklerskie dzięki swojemu marketingowi – dodaje Mateusz Chrzanowski.

- To nie jest kwestia czy, tylko ilu klientów przyciągnie oferta IKE. Trzeba pamiętać, że to będzie inny typ klienta niż do tej pory – nieco mniej aktywny czy traderski - mówi Łukasz Jańczak.