Apel biznesu w sprawie e-prywatności

opublikowano: 18-07-2017, 22:00

Unijne rozporządzenie uderzy w małych dostawców usług internetowych — alarmują przedsiębiorcy w liście do ministrów i eurodeputowanych.

Zmiany wspólnotowych przepisów o poszanowaniu życia prywatnego i ochronie danych osobowych w łączności elektronicznej będą niekorzystne dla polskich firm. To opinia polskiego biznesu dotycząca unijnego rozporządzenia w tych sprawach, nad którymi pracuje obecnie Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej (UE). Przedsiębiorcy zaapelowali do ministerstw rozwoju i cyfryzacji oraz polskich eurodeputowanych o podjęcie działań w celu wprowadzenia poprawek do przyszłego nowego aktu. Pod apelem podpisali się: Związek Branży Internetowej IAB Polska, Krajowa Izba Gospodarcza, Konfederacja Lewiatan, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska, Organizacja Firm Badania Opinii Rynku, Startup Poland oraz ZIPSEE Polska Cyfrowa.

Sprawdź program warsztatu "RODO w HR", 24.05.2018, Warszawa >>

Ich zdaniem, unijne rozporządzenie, które zastąpi dyrektywę 2002/58/WE, w obecnym brzmieniu wpłynie niekorzystnie na operatorów telekomunikacyjnych, dostawców usług internetowych i treści w internecie. Uderzy w firmy (zwłaszcza małe i lokalne), które dzięki reklamie internetowej docierają do potencjalnych klientów. W efekcie osłabi rozwój i pozycję przedsiębiorców świadczących usługi na terenie UE w stosunku do podmiotów z innych części świata, zmniejszy innowacyjność i zniechęci użytkowników do korzystania z europejskich usług elektronicznych. Według autorów apelu proponowane rozporządzenie wprowadza chaos prawny, jest niespójne z projektowanym Kodeksem Łączności Elektronicznej oraz ogólnym unijnym rozporządzeniem dotyczącym ochrony danych osobowych (RODO), które będzie stosowane od 25 maja 2018 r. Przedsiębiorcy krytykują m.in. przyznanie projektowanemu aktowi zasady lex specialis w stosunku do RODO i uregulowanej w nim materii.

Oznacza ona, że prawo o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed ogólniejszym. Projekt zakłada m.in., że każdy komunikat przesyłany drogą elektroniczną mogący zawierać dane osobowe będzie uznany za poufny. Nowe regulacje mają dotyczyć także komunikatorów internetowych, poczty elektronicznej, telefonii internetowej. Przewidywany jest zakaz wysyłania elektronicznie reklam i informacji handlowych, jeżeli użytkownik nie wyrazi na to zgody.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Apel biznesu w sprawie e-prywatności