Aplikacje ograniczą ilość marnowanej żywności

opublikowano: 25-10-2017, 22:00

Nad problemem wyrzucania jedzenia pochylili się mali i duzi przedsiębiorcy w Polsce. Wykorzystują standardowe metody i... aplikacje mobilne.

W Polsce marnuje się ok. 9 mln ton żywności rocznie, 70 proc. produktów jest wyrzucanych w domach przez samych konsumentów - wynika z szacunków sieci handlowej Netto, która w kraju ma ponad 350 sklepów. Co czwarty klient ankietowany przez firmę w ubiegłym roku zaznaczył, że duży problem stanowią także przeterminowane artykuły spożywcze niesprzedane w sklepach. Sposobem na minimalizację strat są np. promocje dla towarów, których data przydatności do spożycia powoli dobiega końca. Z kolejnego badania przeprowadzonego przez Netto na początku 2017 r. wśród własnych pracowników na stanowiskach kierowniczych lub administracyjnych wynika natomiast, że 71 proc. z nich zdarza się kupować przecenione z tego powodu towary. 

- U nas klienci mogą znaleźć przecenione artykuły w skrzynkach z hasłem „Stop marnowaniu żywności”. Od lat regularnie współpracujemy z Bankami Żywności i innymi organizacjami, które w okresach przedświątecznych prowadzą podobne akcje. Rozpoczęliśmy też rozmowy z Federacją Banków Żywności o poszerzeniu naszej współpracy w sprawie odbioru świeżych produktów bezpośrednio z naszych sklepów - mówi Mariola Skolimowska, odpowiedzialna za CSR w Netto Polska. 

Promocja w sklepie obok

Problem dostrzegli również krajowi przedsiębiorcy i wychodzą z propozycją aplikacji mobilnych, które mają zachęcić klientów np. do zakupu przecenionej żywności. Jedną z nich - SaveToDate testuje obecnie sklep Smak Natury w warszawskiej Hali Koszyki.

- Niebawem ruszamy z testami w drugim sklepie Smaku Natury - zapewnia Jan Bazyl, jeden z pomysłodawców aplikacji, prezes spółki SaveToDate. 

W aplikacji SaveToDate sprzedawcy mogą zaprezentować produkty, których cena została obniżona - konsumenci zobaczą ich ofertę na swoich smartfonach w czasie rzeczywistym. Dotarcie do placówek ułatwi im funkcja geolokalizacji sklepów. Jak twierdzą przedstawiciele SaveToDate, ich rozwiązanie zmniejsza koszty magazynowania, utylizacji i logistyki, stanowi też dodatkowy kanał promocyjny. A jak wskazują szacunki firmy, straty sklepów na przeterminowanych produktach spożywczych wynoszą ok. 3-7 proc. przychodów.  

- Konsumenci są już świadomi ekologicznie i chcą się przyczynić do ograniczenia marnowania żywności. Z drugiej strony, dla rzeszy ludzi przy wyborze produktów bardzo istotny jest także aspekt cenowy - dodaje Jan Bazyl.

Nadmiar jedzenia oddaj innym

Do ograniczenia marnowania jedzenia chce przekonać Polaków także Electrolux (w ramach działań CSR). Wspólnie m.in. z Foodsharing Kraków, partnerem WorldChefs, Fundacją AllIN z Krakowa, Ligą Ochrony Przyrody, Ośrodkiem Działań Ekologicznych i przedsiębiorcami z branży spożywczej i gastronomicznej firma zainicjowała program Taste&Share. Na rynek wypuściła bezpłatną aplikację mobilną o tej samej nazwie i zachęca jej użytkowników do dzielenia się zalegającym w domach, ale przydatnym do spożycia, jedzeniem. Krótko mówiąc, Taste&Share to platforma komunikacji, dzięki której użytkownicy mogą przekazywać sobie produkty spożywcze. Od października można ją pobrać z GooglePlay i AppStore.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Aplikacje ograniczą ilość marnowanej żywności