Apple rozważa podwyżkę cen iPhone’ów

ON, Reuters, „Wall Street Journal”
opublikowano: 2025-05-12 16:23

Apple rozważa podniesienie cen najnowszej serii iPhone’ów, która ma zadebiutować tej jesieni – donosi nieoficjalnie „Wall Street Journal”. Koncern ma jednak unikać wiązania ewentualnych podwyżek z amerykańskimi cłami na towary importowane z Chin, gdzie produkowana jest większość urządzeń firmy – podaje agencja Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Informacja pojawiła się w dniu, w którym notowania Apple rosną, wpisując się w szerszy trend optymizmu na rynku, napędzany ogłoszeniem przez Waszyngton i Pekin decyzji o czasowym obniżeniu wzajemnych ceł. Mimo tego chińskie produkty wciąż będą objęte 30-procentową stawką w USA.

Apple znajduje się w centrum rosnących napięć handlowych między USA a Chinami, które eskalowały w ostatnich miesiącach w wyniku kolejnych decyzji prezydenta Donalda Trumpa o nałożeniu nowych ceł.

Podwyżka cen mogłaby częściowo zrekompensować rosnące koszty związane z cłami, które zakłóciły globalne łańcuchy dostaw i skłoniły Apple do przenoszenia większej części produkcji do Indii. Już wcześniej, podczas ogłoszenia wyników za kwartał kwiecień–czerwiec, spółka szacowała, że same cła zwiększą jej koszty operacyjne o około 900 mln USD. Zapowiedziano wtedy również, że większość iPhone’ów sprzedawanych w USA w tym okresie będzie pochodziła właśnie z Indii.

Samsung zyskuje przewagę dzięki funkcjom AI

Analitycy od miesięcy spekulowali na temat możliwych podwyżek cen smartfonów Apple, ale ostrzegali, że taki ruch mógłby odbić się negatywnie na udziale firmy w rynku – zwłaszcza teraz, gdy konkurencja, z Samsungiem na czele, coraz śmielej przyciąga klientów nowoczesnymi funkcjami opartymi na sztucznej inteligencji. Apple wciąż ma w tym obszarze sporo do nadrobienia.

Według wyliczeń Rosenblatt Securities najtańszy model iPhone’a 16, który w USA kosztuje obecnie 799 USD, może zdrożeć nawet do 1142 USD – oznaczałoby to wzrost ceny o 43 proc. w wyniku ceł.

Źródła „Wall Street Journal” twierdzą, że Apple zamierza uzasadnić ewentualne podwyżki wprowadzeniem nowych rozwiązań i zmian konstrukcyjnych, w tym ultracienkiego designu.

Warto zauważyć, że kwestia ceł i ich wpływu na politykę cenową firm budzi napięcia także w innych sektorach. W ubiegłym miesiącu pod ostrzałem Białego Domu znalazł się Amazon, którego budżetowa marka Haul miała rozważać doliczanie klientom kosztów importu. Administracja Donalda Trumpa oskarżyła wtedy firmę o działanie o charakterze politycznym.