Apple zasypało nowościami

OSZ, Bloomberg
opublikowano: 2013-06-11 09:33

Producent iPhone'a pokazał podczas światowej konferencji dla deweloperów kilka bardzo ważnych nowości.

Zaczęło się jak zwykle. Na scenę wyszedł prezes Tim Cook ubrany w czarną koszulę i przywitał gości z 66 krajów, z których ponad 60 proc. jest na konferencji po raz pierwszy.

Apple potrzebuje nowości jak ryba wody, bo koncern ma za sobą ciężki czas na giełdzie. We wrześniu poprzedniego roku papiery spółki osiągnęły rekordową cenę, ale kurs giganta spadł od tego czasu aż o 37 proc. Poniedziałkową odsłonę konferencji rynek też przyjął dość chłodno, bo Apple ostatnią sesję na Wall Street zakończyło stratą 0,6 proc.

Główny konkurent Apple na rynku smartfonów i tabletów, koreański Samsung, tracił natomiast podczas ostatniej sesji w Seulu 2,5 proc. Trudno jednak stwierdzić, czy strata ma związek z prezentacją przez Apple nowego systemu operacyjnego. Bloomberg podaje, że Samsung stracił po obcięciu ceny docelowej akcji spółki przez analityków Morgan Stanley.

Poniedziałkowy kurs Apple (źródło: Bloomberg)

Co nowego pokazał Apple? Koncern zaprezentował iOS 7, nową wersję systemu operacyjnego na urządzenia mobilne. W tym przypadku producent popularnych gadżetów bierze na celownik urządzenia działające na systemie Android od Google.

Według firmy badawczej Gartner, Apple posiadał w pierwszym kwartale tego roku 18-proc. udział w globalnej sprzedaży smartfonów, a Android aż 74-proc.

Gigant technologiczny pochwalił się ponadto nową wersją systemu operacyjnego Maverick, przeznaczonego na komputery Mac, a także odświeżonymi laptopami z serii MacBook Air. Cienkie i lekkie urządzenia mają nowe procesory i pamięć, wydłużono też czas ich pracy na bateriach.

Najbardziej oczekiwana była jednak chyba prezentacja usługi radiowej Apple, o której przecieki trafiały do mediów od kilku miesięcy. Podczas konferencji gigant z Cupertino pokazał iTunes Radio, czyli usługę składającą się z ponad 200 darmowych stacji radiowych wspieranych reklamami. Agencja Bloomberg pisze, że radio może zwiększyć atrakcyjność systemu iOS 7, ale raczej nie odbierze użytkowników liderom rynku, czyli firmom Spotify i Pandora Media.

Spore zainteresowanie wzbudziła zapowiedź nowego komputera stacjonarnego Mac Pro, którego premierę zapowiedziano jeszcze w tym roku. Apple kompletnie zmieniło stylistykę urządzenia - na biurkach będzie teraz stała niewielka czarna tuba wykonana z aluminium. W krótkim zwiastunie Apple poinformowało, że sprzęt będzie bardziej wydajny od obecnie oferowanych produktów.

Apple skupia 6 mln deweloperów z całego świata, którzy przygotowują aplikacje na urządzenia koncernu. App Store działa już pięć lat i w tym czasie użytkownicy ściągnęli już 50 mld aplikacji. Tim Cook poinformował także, że obecnie w ofercie jest 900 tys. aplikacji, z których aż 93 proc. jest ściąganych każdego miesiąca. Koncern wypłacił ich twórcom już 10 mld USD.

Zobacz jak najważniejsi ludzie w Apple prezentowali nowości podczas Worldwide Developers Conference w San Francisco.