Armator tworzy most

Bogdan Tychowski
opublikowano: 2007-03-22 00:00

Do 2011 r. szczeciński armator Unity Line zamierza zdobyć trzy nowe jednostki oraz wybudować nowoczesny hotel.

Unity Line na Morzu Śródziemnym

Do 2011 r. szczeciński armator Unity Line zamierza zdobyć trzy nowe jednostki oraz wybudować nowoczesny hotel.

Do najważniejszych przewoźników na linii łączącej Polskę i Szwecję należą: Stena Line, Polska Żegluga Bałtycka oraz szczecińska spółka Unity Line z Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej. Armator ten zarządza kilkoma promami: Mikołaj Kopernik, Jan Śniadecki i Galileusz, należącymi do firmy Euroafrica Linie Żeglugowe. Ma też własne promy: Gryf i zaliczaną do najpiękniejszych promów na świecie — Polonię. Niebawem do tych pięciu jednostek dołączą trzy nowe oraz przynajmniej dwa wycieczkowce. Armator planuje także inwestycje na lądzie. Na trasie do Świnoujścia zamierza zbudować hotel.

— Linii Świnoujście — Ystad musimy nadać status linii pasażersko-samochodowej, zapewniając codziennie poranne i wieczorne rejsy promów. Dla realizacji tych celów niezbędna jest inwestycja w jednostkę pasażersko-samochodową, która będzie mogła zabrać na pokład przynajmniej 1000 osób oraz 100 ciężarówek. Najpóźniej do końca 2008 r. chcemy kupić prom o standardzie odpowiadającym Polonii — mówi Zbigniew Janeczko, prezes Unity Line.

Dwa morza

Do swoich strategicznych celów Unity Line zalicza rozwijanie linii towarowej Świnoujście — Trelleborg, tak aby z momentem oddania do użytku drogi S3 (w 2011 r.) ciężarówki mogły niemal bez postoju wjeżdżać na prom. Aby to osiągnąć, niezbędne jest zapewnienie rejsów co 4 godziny przez całą dobę siedem dni w tygodniu. Dla realizacji niezbędna jest inwestycja w dwie jednostki klasy ropax, z których każda będzie mogła zabrać 180 ciężarówek. 

— Rozmowy handlowe na temat zakontraktowania tych jednostek prowadzone ze Stocznią Szczecińską Nową są bliskie zakończenia. Równolegle trwają rozmowy rezerwowe ze stocznią zagraniczną na temat możliwości budowy wspomnianych dwóch ropaksów. W obu przypadkach dostawa musiałaby nastąpić w latach 2010-11 — dodaje Zbigniew Janeczko.

Inną, nieco zaskakującą inwestycją jest planowane wejście Unity Line na rynek wycieczkowców. Ma to nastąpić w 2015 r. Firma zamierza zdobyć na ten cel od jednej do dwóch jednostek turystycznych.

— Postanowiliśmy specjalizować się latem w rejsach po Bałtyku, dokładnie po fiordach Cape North, a zimą na Morzu Śródziemnym. Nie jest to proste przedsięwzięcie, wymaga wielu lat przygotowań, ale opłacalne. Jest bowiem zapotrzebowanie na tego typu wycieczki — uzupełnia Zbigniew Janeczko.

Promy i hotel

Uzupełnieniem strategicznych celów Unity Line jest wybudowanie w rejonie Świnoujścia i Międzyzdrojów hotelu ze 100 pokojami o wysokim standardzie.

— Własne promy i własna baza hotelowa zapewnią nam klientów nie tylko ze Skandynawii, lecz również z całej Europy. Bałtyk pokonują bowiem tysiące Europejczyków, zwłaszcza z południa, by podziwiać piękno Skandynawii — dodaje prezes Unity Line.