Asseco o krok od nowego kontraktu w ZUS

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2025-03-25 13:12

ZUS wybrał ofertę rzeszowskiej spółki o wartości niemal 350 mln zł jako najkorzystniejszą na utrzymanie KSI. Choć Asseco system zna jak własną kieszeń, straciło punkty na testach kompetencji technicznych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

- na czym Asseco straciło punkty w przetargu na utrzymanie KSI ZUS

- kiedy spodziewane jest podpisanie umowy

- dlaczego obecne umowa na utrzymanie KSI ZUS zakończy się przed terminem

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nie było niespodzianki w przetargu ZUS, z budżetem wynoszącym 498,15 mln zł, na świadczenie usług wsparcia eksploatacji i utrzymania kompleksowego systemu informatycznego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (KSI ZUS). Przypomnijmy, że Comarch zapowiedział, że nie złoży oferty w tym przetargu, ponieważ zapisy dokumentacji faworyzują Asseco, i zapowiedź zrealizował. Na placu boju zostało więc jedynie Asseco Poland, które złożyło ofertę o wartości 349,55 mln zł brutto.

Choć nie było realnej konkurencji, to emocje się pojawiły. ZUS wybrał ofertę Asseco jako najkorzystniejszą i ocenił ją na 86,49 pkt. na 100 możliwych. Rzeszowska firma zdobyła 60 pkt, czyli maksimum, w ramach kryterium ceny, 9,35 pkt. na 10 pkt. za test kompetencji biznesowych i 17,14 pkt. na maksymalnie 30 pkt. za test kompetencji technicznych. Nieco ponad połowa możliwych do uzyskania punktów z testu kompetencji technicznych dla ekipy Asseco, która prawie nieprzerwanie opiekuje się systemem od początku jego istnienia, to pewna niespodzianka. Taki wynik podrażnił ambicję specjalistów z rzeszowskiej firmy. W jej obozie pojawiły się glosy o nieprecyzyjnych sformułowaniach czy błędach w wynikach referencyjnych. Odwołań jednak nie były i zapewne nie będzie.

ZUS i Asseco przygotowują się do podpisania umowy, co ma się wydarzyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. Tu trzeba wyjaśnić, że Asseco obecnie świadczy usługi utrzymania KSI ZUS na mocy umowy o wartości 289 mln zł podpisanej w czerwcu 2022 r. Podpisany wówczas kontrakt został zawarty na cztery lata, więc teoretycznie powinien skończyć się w czerwcu 2026 r., a więc za nieco ponad rok. Szybsze zakończenie kontraktu to pochodna faktu, że jej budżet umowy wyczerpie się przed jej zakończeniem. To z kolei wynika ze wzrostu liczby utrzymywanych usług tzw. metryk w ramach umowy utrzymaniowej. W ostatnich latach doszły do niej usługi wynikające z rozbudowy systemu do nowych zadań ZUS jak np. Aktywny Rodzic, 300+, czy 800+.

ZUS to jeden z kluczowych klientów Asseco Poland. Poza utrzymaniem KSI Asseco świadczy na rzez ZUS usługi w zakresie rozbudowy systemu na mocy umowy ramowej. W grudniu ubiegłego roku informatyczna firma w konsorcjum z instytutem NASK podpisała natomiast umowę na system bezpieczeństwa teleinformatycznego o łącznej wartości ponad 200 mln zł. Asseco ma też apetyt na kolejne kontrakty - obecnie zainteresowane jest trwającym przetargiem na utrzymanie i rozwój Platformy Usług Elektronicznych (PUE), o szacowanej wartości ponad 150 mln zł. Głównym konkurentem w tym przetargu jest Comarch, który obecnie świadczy usługi związane z PUE. Zainteresowanie postępowaniem wyraziło też DXC Technologies.