Audyt wewnętrzny motywuje firmy

Ewa Bęczkowska
11-12-2001, 00:00

Audyt wewnętrzny motywuje firmy

Audyt wewnętrzny jest narzędziem stosowanym w oparciu o normę ISO 9001:2000. Bada działania dotyczące jakości oraz wyniki tych działań. Wynikami są szeroko rozumiane wyroby, natomiast działania dotyczące jakości to procesy, w których te wyroby powstają. W audycie bada się zgodność procesów z wcześniejszymi ustaleniami w dowolnej specyfikacji.

Według Łucjana Chomiaka, dyrektora zarządzającego jednostką certyfikacyjną DQS Polska, taką specyfikacją może być rysunek techniczny danego wyrobu, technologia, opis lub receptura. Istotną sprawą, w audycie wewnętrznym jest ocena, czy badane działania przeprowadzane w firmie są efektywne, a także czy pozwalają one osiągnąć cele, które firma założyła w realizowanym procesie.

— Audytując wybrane procesy może zaistnieć sytuacja, w której firma np. działa niezgodnie ze specyfikacjami, ale jej działania są skuteczne i osiągają cele, ale bywa też tak, że pomimo zgodności z uregulowaniem, a nawet odpowiednią efektywnością — cele nie są osiągnięte — mówi Łucjan Chomiak.

Zdaniem Hartmunta Hlawatschka, dyrektora i konsultanta doradczej firmy DQS-Impact z Niemiec, przeprowadzając audyt wewnętrzny wg wymagań ISO 9001:2000 powinniśmy zawsze pamiętać, że badaniu poddajemy tylko wybrane procesy zachodzące w firmie. Należy więc określić proces, który chcemy audytować i w ramach każdego procesu określić wybór zagadnień z normy ISO 9001:2000. Plan audytu wraz z jego harmonogramem może obejmować na przykład: zarządzanie jakością, odpowiedzialność kierownictwa, zarządzanie zasobami, realizację produktu, pomiary, analizę i doskonalenie.

— Czas trwania audytu zależy od złożoności badanego procesu,wielkości przedsiębiorstwa i celu audytu zdefiniowanego przez kierownictwo firmy. Odpowiednie opracowanie planu audytu na kilka lat daje nam jednocześnie wgląd do wszystkich procesów przeprowadzonych lub przeprowadzanych w danym momencie w firmie — podkreśla Hartmunt Hlawatschek.

W branży jakościowej często podkreśla się, że audytorem wewnętrznym powinna być osoba, która jest menedżerem systemów. Potrzebna jest tu bowiem wiedza dotycząca zarządzania systemem oraz fachowa wiedza oraz doświadczenie w badanej dziedzinie.

— Audytor powinien być również osobą ciesząca się zaufaniem kierownictwa firmy, a także partnerem w rozmowie z audytowanym. Dodatkowo powinien mieć też doświadczenie kierownicze. Sprawdzenie zgodności może zrobić wielu specjalistów, ale ocena efektywności i celowości wymaga doświadczenia kierowniczego — mówi Łucjan Chomiak.

Jak dodaje dyrektor zarządzający DQS Polska, cechy audytora zawiera norma ISO 10011 i 1402 w formie zaleceń, a nie wymagań. W przyszłości ma je zastąpić norma ISO 19011.

Wszystkie elementy audytu procesowego powinny być używane i dokumentowane. Ważna jest również ich kolejność i wzajemne na siebie oddziaływanie.

Wszystkie przeprowadzane w ramach audytu procesy powinny być nadzorowane, mierzone i analizowane.

— Ostatecznie powinniśmy ustalić konkretne działania w celu ciągłego ich doskonalenia. Wynik audytu należy zaprezentować kierownictwu firmy. Powinien on stanowić sprawo- zdanie, które będzie zawierało wnioski i kierunki dalszego doskonalenia badanych procesów — podsumowuje dyrektor zarządzający DQS Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bęczkowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Audyt wewnętrzny motywuje firmy