„20 września. 263 dzień roku. Słońce wschodzi o 06:16, a zachodzi o 18:41. Imieniny obchodzą: Barbara, Renata, Filip i Franciszek. A co u nas? Do zespołu rekrutacji dołączył ktoś nowy! Od dziś naszą rekrutację wspiera Emplobot” — taki wpis pojawił się niedawno na społecznościowym koncie Aviva Kariera. Ubezpieczyciel zdecydował się zautomatyzować pierwszy etap procesu rekrutacyjnego — zbieranie i selekcja CV.

Emplobot, narzędzie opracowane przez technologiczną firmę Emplocity, działa za pośrednictwem facebookowego Messengera. Jest chatbotem, który od potencjalnego pracownika pozyskuje dane osobowe oraz informacje dotyczące wykształcenia, doświadczenia, oczekiwań związanych z rozwojem zawodowym czy wysokością wynagrodzenia itp. Na tej podstawie tworzony jest profil kandydata. Jeśli pracodawca zdecyduje się na dalsze rozmowy z daną osobą, kontaktuje się z nią również za pośrednictwem systemu. Pozostała część procesu rekrutacyjnego przebiega już w konwencjonalnej formule.
Narzędzie — jak zaznaczają jego twórcy — optymalizuje pracę rekruterów i redukuje koszty procesu naboru pracowników. Emplobot jest aktywny cały czas i może prowadzić rozmowy z wieloma osobami jednocześnie. Konwersacja z nim przebiega w dość prosty i schematyczny sposób, ale to już wystarcza, by zebrać od kandydatów informacje. System funkcjonuje ponadto w zgodzie z zapisami RODO.
— Posiadanie Emplobota „na pokładzie” wzmocni nasz zespół rekrutacji, ułatwiając i przyśpieszając preselekcję. Przede wszystkim ułatwi życie naszym kandydatom, umożliwiając im udział we wstępnym wywiadzie online niezależnie od dnia, godziny czy miejsca, w którym aktualnie przebywają— zaznacza Monika Kulińska, dyrektor personalna w Avivie. Narzędzie nie jest może najlepszą formą wyszukiwania kadry zarządzającej, bardziej natomiast przydatne może się okazać przy rozpoczynaniu rozmowy np. z potencjalnymi pracownikami call center i działów często prowadzących proces rekrutacji.
Na zainstalowanie narzędzie zdecydował się już Budimex i niedawno również Grupa Santander. W spółce budowlanej w pierwszych trzech miesiącach chatbot przeprowadził ponad tysiąc rozmów, wyłonił 630 kandydatów i umówił na rozmowy ponad 100 potencjalnych pracowników. Budimex w sierpniu pochwalił się ponadto, że jego chatbot znalazł się w finale konkursu Digital Communication Awards w Berlinie (rozstrzygnięcie nastąpi 28 września 2018 r.).
— W ostatnich kilku miesiącach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania Emplobotem. Niezmiernie nas cieszy, że polskie firmy są otwarte na nowe technologie rekrutacyjne — mówi Krzysztof Sobczak, prezes Emplocity.
Firma będzie pracować nad kolejną, autonomiczną wersją chatbota, bazującą na bardziej zaawansowanych systemach sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Na ten cel pozyskała niecałe 4 mln zł dofinansowania (szacowana wartość projektu wynosi blisko 5,2 mln zł). © Ⓟ