W środę morski port w Gdyni wizytowali posłowie z sejmowej Komisji Skarbu Państwa. Przewodniczący komisji, poseł Tadeusz Aziewicz (PO) pytany podczas konferencji prasowej o największe zagrożenie dla polskich portów odpowiedział, że „nie widzi zasadniczych zagrożeń”. W jego ocenie „tendencja dla naszych portów jest bardzo dobra”.
Jako wyzwanie związane z rozwojem portów wymienił rozbudowę ich zaplecza na lądzie, czyli poprawę komunikacji drogowej i kolejowej. Powiedział, że w Gdyni jednym z problemów portu w tym zakresie może być np. remont Trasy Kwiatkowskiego (łączy port z obwodnicą trójmiejską i dalej z A1). Zadeklarował, że „wspólnie z ministerstwem infrastruktury będzie szukać dobrego alternatywnego rozwiązania komunikacyjnego, aby nie sparaliżować portu”.
Zwrócił uwagę, że „w porcie widać dobrze przeprowadzoną prywatyzację; sprywatyzowane firmy dobrze działają, a port się rozwija, inwestuje”. „Doceniamy też bardzo dobre wykorzystanie pieniędzy z funduszy unijnych” - dodał.
„Widać, że w obecnym stanie własnościowym (99,48 proc. udziału ma Skarb Państwa) port w Gdyni rozwija się znakomicie i jest dobrym przykładem na to, że Skarb Państwa jako właściciel dobrze wywiązuje się ze swojej roli” – tłumaczył. Zwrócił uwagę, że „samorząd jako akcjonariusz mniejszościowy (gmina Gdynia ma 0,04 proc. udziałów) dobrze z portem współpracuje i widać dobre efekty tej współpracy”.
W latach 2015-2017 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA (ZMPG) planuje wydać ponad 610 mln zł na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej. Zbudowane lub zmodernizowane mają być nabrzeża, place składowe i magazyny oraz drogi i linie kolejowe.
Prezes ZMPG Janusz Jarosiński poinformował, że „sukcesywnie kończone są projekty współfinansowane z funduszy unijnych”. „Ten rok będzie obfitował w nowe obiekty, nabrzeża, które będą przekazywane do użytku, m.in. już w kwietniu oddajemy magazyn zbożowy o pojemności 60 tys. ton na Nabrzeżu Śląskim” – tłumaczył.
W 2014 roku w porcie przeładowano 19,4 mln ton, czyli rekordową w historii portu ilość towarów. W porównaniu z rokiem 2013 był to wzrost o 9,9 procent. Zdaniem władz portu, jest to efekt prowadzonych inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy. Zanotowano wzrost przeładunków zboża (o ponad 33 proc.) i drobnicy (o prawie 15 proc.).
„Na przykładzie tego portu chcieliśmy pokazać posłom, jak port się rozwija, jak skutecznie przeprowadził prywatyzację ale też chcieliśmy pokazać, jakie wyzwania wiążą się z jego przyszłością” – tłumaczył Aziewicz. Nie ukrywał, że liczy, iż „ta wiedza będzie skutkowała podejmowaniem odpowiednich decyzji w przyszłości w odniesieniu do portów”.
ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o., GCT - Gdynia Container Terminal SA oraz Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o.o. Port Gdynia pod względem przeładunków jest na trzecim miejscu w kraju, po Gdańsku oraz Szczecinie-Świnoujściu.