ISB: budowa terminalu w Sławkowie może ruszyć wiosną 2003

29-07-2002, 16:03

Budowa terminalu przeładunkowego w Sławkowie o wartości 200 mln USD może ruszyć wiosną 2003 roku, powiedziała ISB w poniedziałek Roma Sarzyńska, rzecznik Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), spółki, która prowadzi projekt.

„Prezes ma nadzieję, że budowa terminalu ruszy wiosną 2003 roku,” powiedziała Sarzyńska, dodając, że do końca roku powinien być wypracowany ostateczny kształt i warunki uczestnictwa poszczególnych parterów w projekcie.

ARP w marcu tego roku podpisała list intencyjny z jedną z największych w Japonii firm inwestycyjnych, Nichimen o współudziale w przedsięwzięciu. Sarzyńska nie powiedziała, czy ARP szuka jeszcze innych parterów do projektu.

Budową terminalu w Sławkowie zainteresowane są także Polskie Koleje Państwowe PKP a szczególnie ich spółka przewozów towarowych PKP Cargo, która w związku z inwestycją liczy na przejęcie przewozu kontenerów z Korei Południowej, Chin i Japonii do Europy Zachodniej. Według materiałów PKP Cargo, roczne wpływy z tytułu przejęcia przewozów 200.000 kontenerów wyniosłyby 100 mln zł. Ogólna liczba kontenerów transportowanych drogą morską to 500.000.

Oprócz samego terminalu w Sławkowie, PKP Cargo wspólnie z ARP chce w ciągu 3-5 lat wybudować 7 dodatkowych centrów logistycznych o wartości 200-500 mln zł jedno. Centra mają powstać na bazie obecnie istniejących terminali kolejowych.

Janusz Mincewicz, rzecznik PKP Cargo, powiedział ISB w poniedziałek, że spółka szuka obecnie chętnych do finansowania inwestycji.

„My wnosimy aportem grunty i szukamy innych akcjonariuszy,” powiedział Mincewicz.

„Szacujemy, że w 1 centrum będzie pracowało 1.500-2.000 osób,” powiedział Mincewicz.

Agencja Rozwoju Przemysłu jest spółką w 100% zależna od Skarbu Państwa, która zajmuje się restrukturyzacją niektórych gałęzi przemysłu w Polsce, pełni funkcję czynnego inwestora, wspiera rozwój infrastruktury. ARP między innymi wprowadziła program restrukturyzacji w zakładach zbrojeniowych Mielec, współuczestniczy w ratowaniu przemysłu stoczniowego oraz ma prowadzić konsolidację branży zbrojeniowej.

PKP Cargo jest monopolista na rynku kolejowych przewozów towarowych. W ciągu pierwszych 5 miesięcy tego roku spółka przewiozła 932.000 ton ładunków, o 20,3% więcej niż w tym samym czasie 2001 roku. W tym roku PKP Cargo planuje zmniejszenie przewozów do około 150,4 mln ton ładunków wobec 162,8 mln ton w 2001 roku.

Copyright by Internet Securities 2001, 2002. all rights reserved.

A Euromoney Institutional Investor company.

BM BPH PBK:

Dariusz Nawrot

BM BPH PBK S.A.

http://www.bm.bphpbk.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / <b>ISB</b>: budowa terminalu w Sławkowie może ruszyć wiosną 2003