Banki otwierają drzwi do e-administracji

Zaczynają się testy systemów na potrzeby 500+. PKO BP, Idea Bank i mBank pracują też nad profilem zaufanym klienta.

Od jutra PKO BP zacznie testy systemu elektronicznego dostępu do programu 500+, które potrwają do 1 kwietnia, kiedy ruszy wypłata pieniędzy na drugie dziecko. Bank jest liderem konsorcjum bankowego pracującego nad zdalnym dostępem do rządowego wsparcia. Założenie jest takie, że posiadający konto bankowe za pośrednictwem swojego serwisu internetowego beneficjent złoży wniosek o rządowe wsparcie.

Wczoraj ministerstwo cyfryzacji podało, że na razie osiem banków jest zainteresowanych udziałem w dystrybucji pieniędzy z 500+ drogą elektroniczną. Również wczoraj PKO BP podpisał z ZUS porozumienie, otwierające klientom banku drogę do zakładania profili w Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS za pośrednictwem swoich serwisów transakcyjnych i wnioskowanie o fundusze z rządowego programu.

Potencjał konta

Pomoc w podziale pieniędzy z programu dopłat dla rodzin z co najmniej dwójką dzieci jest zaledwie początkiem do szerokiego zaangażowania się banków w upowszechnianie usług e-gov. Potencjał branży opierający się na zweryfikowanej informacji o kliencie (dane teleadresowe, PESEL itp.) jest ogromny i może z powodzeniem zostać wykorzystany do stworzenia profilu zaufanego, umożliwiającego elektroniczny kontakt z administracją.

Dzisiaj zainteresowany zdalnym kontaktem z e-administracją musi osobiście stawić się z dokumentami w urzędzie, żeby się uwiarygodnić. Taką drogę przeszła już niemała liczba osób. W PUE ZUS jest już 1,4 mln kont, w e-PUAP — około 0,5 mln. Wszystko to jednak niewiele wobec 15 mln klientów z już zweryfikowaną tożsamością, posiadających dostęp do bankowości elektronicznej.

— W planach jest możliwość założenia profilu zaufanego na e-PUAP, który umożliwia dostęp do wielu usług w całej administracji bez konieczności osobistego stawienia się w jednostkach organizacyjnych, które te profile zakładają — mówi Anna Streżyńska, minister cyfryzacji.

Na razie to jeszcze pieśń przyszłości, ponieważ administracja nie jest gotowa do integracji z sektorem bankowym, ale pierwsze kroki na drodze do tego celu są czynione. Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, zapowiada, że w połowie kwietnia bank będzie gotów zaoferować klientom możliwość logowania się do ZUS za pośrednictwem serwisu transakcyjnego. Nie on jeden. W ubiegłym roku, zanim jeszcze światło dzienne ujrzał projekt digitalizacji kraju, Idea Bank zaczął prace nad otwarciem swoich placówek dla zainteresowanych założeniem profilu zaufanego. Od początku roku świadczy taką usługę.

— Obecnie pracujemy nad połączeniem systemu transakcyjnego z różnymi urzędami. W pierwszej kolejności zintegrujemy się z systemem PUE ZUS, z którego użytkownik będzie mógł pobrać raport na swój temat. Sądzę, że będziemy gotowi w ciągu kilku tygodni — mówi Katarzyna Siwek z Idea Banku.

Wygoda i oszczędność

Do potwierdzania tożsamości klienta i nadawania profilu zaufanego gotów jest również mBank, który czeka na oficjalną zgodę resortu cyfryzacji. Na razie, podobnie jak inne banki, będzie to robił poprzez sieć oddziałów, bo inna forma nie wchodzi w grę. Zbigniew Derdziuk, doradca zarządu odpowiedzialny za ten projekt, wyjaśnia, że chodzi o przetarcie ścieżki do pełnej cyfryzacji w relacjach obywatel — administracja.

— Starania minister Streżyńskiej zmierzające do włączenia banków w program cyfryzacji otwierają drogę do masowego dostępu obywateli do e-administracji. Zaczniemy od programu 500+ i potwierdzania profilu zaufanego. Docelowo z konta bankowego będzie można załatwić wszystkie sprawy urzędowe — mówi Zbigniew Derdziuk.

Dla klienta oznacza to wygodę, dla banków również oraz — dodatkowo — oszczędność czasu i pieniędzy. Dzięki integracji z bazą danych ZUS odpadnie konieczność przedstawiania w procesie kredytowym zaświadczeń o dochodach, zatrudnieniu, ponieważ wszystkie informacje będzie można importować automatycznie z konta wnioskodawcy (za jego zgodą). Umożliwi to szybszą i pełniejszą weryfikację zdolności i wiarygodności klienta, co przełoży się na koszty ryzyka ponoszone przez bank. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Banki otwierają drzwi do e-administracji