Banki pomagają firmom w ekspansji

opublikowano: 30-08-2015, 22:00

Wywiad z… Jakubem Papierskim, wiceprezesem PKO BP, partnerem strategicznym konkursu "Polska Firma - Międzynarodowy Czempion".

Polskie firmy coraz śmielej wychodzą za granicę sięgając przy tym po finansowanie bankowe — mówi Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP.

Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP
Zobacz więcej

Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP ARC

Zobacz także

„Puls Biznesu”: Czy w obecnej sytuacji gospodarczej jest szansa na zwiększenie wolumenów eksportu? Co muszą zrobić polscy przedsiębiorcy, by to się udało?

Jakub Papierski, wiceprezes PKO BP:
Dostępne dane pokazują, że aktywność międzynarodowa polskich firm systematycznie rośnie. Rodzimi przedsiębiorcy śmiało wychodzą na zagraniczne rynki, osiągając na nich liczne sukcesy. Według danych GUS, wartość polskiego eksportu wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat dwuipółkrotnie, przekraczając na koniec 2014 r. 682 mld zł. W 2004 r. było to 272 mld zł. Według Ministerstwa Gospodarki, w ubiegłym roku udział eksportu w polskim PKB stanowił już około 42 proc. Można się spodziewać, że w kolejnych latach coraz więcej rodzimych przedsiębiorców będzie wychodziło z ofertą do innych krajów. Ekspansja na zagraniczne rynki będzie dla nich wręcz koniecznością, jeśli będą chcieli utrzymać tempo rozwoju biznesu i zyskiwania nowych atrakcyjnych kontrahentów.

Jakie rynki są najbardziej atrakcyjne dla polskich firm myślących o ekspansji zagranicznej?

Z pewnością rynki krajów członkowskich Unii Europejskiej, choć polskie firmy często kierują się również do krajów leżących na wschód od Polski, a także nieco bardziej odległych lokalizacji, jak Afryka Północna, Arabia Saudyjska, RPA, Malezja, Singapur czy Chiny. Na tle państw należących do UE wyróżniają się zwłaszcza Niemcy, m.in.

Ekspansja rodzimego biznesu w kierunku Niemiec będzie niedługo jeszcze łatwiejsza, bo właśnie w tym kraju powstaje pierwszy zagraniczny oddział korporacyjny PKO BP.

ze względu na dobrą sytuację makroekonomiczną, stabilne warunki prowadzenia biznesu oraz bliskość geograficzną. Już w tej chwili rynek naszego zachodniego sąsiada skupia największą liczbę polskich przedsiębiorców — niemal 1/3 polskiego handlu zagranicznego związana jest właśnie z Niemcami. Ekspansja rodzimego biznesu w kierunku Niemiec będzie niedługo jeszcze łatwiejsza ze względu na fakt, że to właśnie w tym kraju powstaje pierwszy zagraniczny oddział korporacyjny PKO BP. Placówka zlokalizowana we Frankfurcie nad Menem ma być swego rodzaju polską ambasadą gospodarczą, wspierającą krajowy biznes w prowadzeniu działalności na rynku naszego zachodniego sąsiada. W dalszej perspektywie rozważane jest otwieranie podobnych oddziałów korporacyjnych w innych krajach, w których aktywność gospodarcza polskich przedsiębiorców będzie znacząca.

Jak wygląda obecnie finansowanie bankowe dla eksporterów i inwestorów zagranicznych? Czy polscy przedsiębiorcy mają takie same narzędzia jak zagraniczni konkurenci?

Polskie firmy eksportujące towary lub prowadzące inwestycje za granicą mogą liczyć na szerokie wsparcie ze strony krajowych banków na czele z PKO BP. Dostępne dla nich narzędzia obejmują pełną paletę usług finansowych — od produktów bankowości transakcyjnej, w tym międzynarodowego cash poolingu, przez produkty skarbowe i trade finance po kredyty zagraniczne. Dodatkowym instrumentem wspierającym międzynarodowy rozwój rodzimego biznesu mogą być również rozwiązania takie jak Fundusz Ekspansji Zagranicznej, nad którego uruchomieniem pracuje Bank Gospodarstwa Krajowego. Rodzimi przedsiębiorcynie powinni zatem mieć kompleksów wobec swoich konkurentów operujących na zagranicznych rynkach.

Czy firmy sprzedające za granicę wolą posiłkować się własnym kapitałem, czy poszukiwać w instytucjach finansowych gwarancji lub kredytów?

Prowadzenie działalności zagranicznej przy wsparciu instrumentów oferowanych przez banki umożliwia przede wszystkim znaczące ograniczenie ryzyka kredytowego i rozliczeniowego. Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej korzystają więc z produktów finansowych. Rosnącą popularnością cieszą się takie rozwiązania jak akredytywy czy gwarancje. Ważną rolę w finansowaniu eksportu oraz polskich inwestycji zagranicznych pełnią jednak również kredyty korporacyjne czy bankowość transakcyjna.

Na co łatwiej zdobyć dzisiaj finansowanie: na budowanie biznesu poza krajem od podstaw czy na przejęcie zagranicznych podmiotów?

Każdy projekt ekspansji zagranicznej — niezależnie od tego, czy dotyczy budowania biznesu za granicą od podstaw, czy przejmowania lokalnych firm — podlega odrębnej ocenie, jeśli chodzi o warunki kredytowania przez bank. Dostępność finansowania nie zależy od rodzaju planowanej przez danego przedsiębiorcę transakcji, ale od jej atrakcyjności i opłacalności biznesowej. Inwestycje typu greenfield i brownfield wiążą się z określonym katalogiem ryzyk oraz szans. Dopiero ocena konkretnego biznesplanu, związanego z planowaną przez przedsiębiorcę operacją, daje odpowiedź na pytanie o warunki i dostępność finansowania bankowego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu