Banki zaczynają kroić oferty na miarę

Monika Niewinowska
01-03-2001, 00:00

Banki zaczynają kroić oferty na miarę

Warunki obsługi a wielkość przedsiębiorstw

Banki powoli zaczynają traktować małe i średnie przedsiębiorstwa jako potencjalne źródło dochodów. Powstają specjalne oferty adresowane do przedstawicieli tego sektora. Nadal jednak najcenniejszymi klientami instytucji finansowych pozostają duże firmy.

Małe i średnie firmy stanowią 80 proc. ogółu przedsiębiorstw w Polsce. Instytucje finansowe nie mogą pominąć tego sektora. Dlatego też coraz więcej banków przygotowuje specjalne oferty dla tej grupy przedsiębiorstw.

— Staramy się jednak zachęcać małe i średnie firmy do korzystania z naszych usług. Z myślą o nich przygotowaliśmy np. pożyczki gotówkowe, a także udostępnienie od momentu otwarcia rachunku salda debetowego — przekonuje Joanna Jarska, naczelnik wydziału produktów bankowych PKO BP.

Docenić małego

Przedstawiciele banków przyznają, że w ich ofercie przedsiębiorcy znajdą coś dla siebie, choć zaznaczają, że dla najmniejszych podmiotów jednoosobowych nie mają specjalnych propozycji.

— Przygotowaliśmy ofertę dla małych i średnich firm. Jednak mówiąc o małych przedsiębiorstwach, nie mamy na myśli podmiotów jednoosobowych – twierdzi Maciej Drozdowski, wicedyrektor departamentu małych i średnich przedsiębiorstw BRE.

Ciekawym przedsięwzięciem, jest wyodrębnienie przez BPH pakietu skierowanego do firm jednoosobowych.

— Tworzymy pakiety produktowe, umożliwiające łatwe założenie rachunku bankowego, szybkie i sprawne dokonywanie płatności gotówkowych i bezgotówkowych, optymalne zarządzanie środkami, a w razie potrzeby korzystanie z kredytu — przekonuje Łucja Mastek, kierownik zespołu małych przedsiębiorstw w BPH.

Większość banków dopuszcza możliwość dodatkowego negocjowania szczegółów warunków współpracy. Klientom proponowane są liczne upusty. Największe szanse mają firmy podejmujące z bankiem długookresową współpracę, obejmującą kompleksową obsługę.

— Nasz bank uzależnił opłaty za prowadzenie rachunku bieżącego od obrotów. Realizacja przelewów dla przedstawicieli sektora MSP jest bezpłatna — mówi Anna Pawlak, dyrektor departamentu polityki kredytowej BPH.

W sieci taniej

Coraz popularniejsze staje się również korzystanie z usług bankowych drogą elektroniczną. Niektóre banki również tutaj dokonały podziałów na pakiety dopasowane do wielkości przedsiębiorstw.

— Oferujemy dwa systemy elektronicznej obsługi rachunku. Są to BPHsez@mBiznes i EDIBPH. Korzystanie z nich obniża koszty dokonywania poszczególnych operacji — mówi Łucja Mastek.

Również BRE zachęca klientów do korzystania z elektronicznej obsługi rachunków bieżących.

— Proponujemy dwa rozwiązania: System Home Banking BRESOK — polecany firmom dokonującym licznych operacji, oraz bezpłatny InterBRESOK — dzięki któremu podmioty gospodarcze mogą dysponować swoimi kontami poprzez stronę internetową BRE — tłumaczy Maciej Drozdowski.

Monika Niewinowska

okiem eksperta

O wyborze banku dla firmy decydują ceny jego usług

Moim zdaniem, dosyć sztucznie robi się podział na przedsiębiorstwa małe i rynek detaliczny. 70 proc. małych firm to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Zachowania tych najmniejszych podmiotów są bliższe zachowaniom osób fizycznych niż przedsiębiorstw. De facto są to osoby fizyczne, które same rozliczają swoją pracę. Dowodzi tego struktura najczęściej wybieranych przez te podmioty usług bankowych. Z badań wynika, że małe przedsiębiorstwa są generalnie zadowolone z jakości usług świadczonych przez banki. Inaczej wygląda kwestia oceny kosztów.

Pojawia się pytanie: na ile warunki proponowane przez banki zależą od zjawisk rynkowych, a na ile dyktowane są przez same instytucje finansowe? Trzeba wziąć pod uwagę fakt, że banki ponoszą koszty swojej działalności. Muszą się również dostosowywać do postanowień banku centralnego i Rady Polityki Pieniężnej. Czy poziom cen jest za wysoki? Oczywiście tak. Jednak nie jest prawdziwa ocena, że banki zaostrzają politykę cenową. W ciągu ostatnich trzech lat znacznie spadła w Polsce marża odsetkowa. Wiele banków przybliżyło się w tym zakresie do standardów europejskich. Jeżeli chodzi o prowizje i opłaty, to z badań wynika, że jest to jedno z głównych kryteriów wyboru. Dziwi jednak, iż, mimo że przedsiębiorstwa skarżą się na wysokie opłaty, rzadkim zjawiskiem jest zmiana banku.

Nie oznacza to jednak, że nie istnieje wiele aspektów współpracy banków z małymi firmami, wymagających poprawy. Usługi bankowe powinny być bardziej dostosowane do oczekiwań formułowanych przez małe firmy. Banki powinny uwzględniać fakt, że różnią się one znacznie od innych grup przedsiębiorstw.

Paweł Karpiński jest dyrektorem

ds. koordynacji badań rynkowych

Fundacji Edukacji

i Badań Bankowych

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Niewinowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Banki zaczynają kroić oferty na miarę