Baterie napędzają motoryzacyjny eksport

opublikowano: 22-09-2021, 20:00

Zagraniczna sprzedaż polskiej produkcji motoryzacyjnej bije kolejne rekordy. Doskonałe wyniki nie przekładają się jednak na wzrost zatrudnienia.

W pierwszym półroczu 2021 r. produkcja sprzedana w grupie firm zajmujących się wytwarzaniem pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów osiągnęła wartość 87,81 mld zł.

– Tym samym odnotowaliśmy wzrost rok do roku o ponad 40 proc. Musimy jednak pamiętać, że w II kwartale zeszłego roku przemysł motoryzacyjny w Polsce i w Europie był mocno ograniczony przestojami - mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.

Jeśli porównać uzyskany wynik z danymi za analogiczny okres z 2019 r., również mamy do czynienia ze wzrostem, ale już tylko o 9 proc.

Niezmiennie większość przychodów generują producenci części i akcesoriów. W analizowanym okresie sprzedali oni towarów za 50,9 mld zł (+48,2 proc. r/r). Dwucyfrowy wzrost dotyczył również producentów pojazdów i silników oraz przyczep i naczep. W pierwszej grupie odnotowano wzrost 37,3 proc. (do 30,26 mld zł), a w drugiej 51,2 proc. (do 3,4 mld zł).

Na koniec czerwca tego roku zatrudnienie w zlokalizowanych w Polsce zakładach motoryzacyjnych pracowało 201,1 tys. osób. To niemal tyle samo co rok wcześniej (-0,01 proc.).

– Kryzys w dostawach półprzewodników i powiązane z nimi ograniczenia w produkcji samochodów, szczególnie w drugim kwartale, powodują, że firmy bardzo ostrożnie zarządzają zasobami ludzkim. Droga do osiągnięcia poziomu sprzed pandemii, czyli ponad 210 tys. zatrudnionych pracowników, jest jeszcze długa - mówi Rafał Orłowski.

Także w całym półroczu tego roku został ustanowiony rekord w eksporcie przemysłu motoryzacyjnego z Polski. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku na rynki zagraniczne trafiły produkty motoryzacyjne o wartości blisko 17,1 mld EUR. To o aż 42,7 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 r.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Podobnie jak wcześniej, w dużym stopniu do osiągnięcia nowego rekordu przyczynił się dwucyfrowy wzrost eksportu baterii litowo-jonowych - podkreśla Rafał Orłowski.

Nadal najważniejszym odbiorcą produkowanych w Polsce wyrobów motoryzacyjnych są Niemcy (32,9 proc.). Eksport do naszego zachodniego sąsiada był o 45,66 proc. wyższy niż w pierwszym półroczu 2020 r. Kolejne miejsca należały do: Francji (7,4 proc. całości, +35,3 proc.), Włoch (7,3 proc., +73,4 proc.) i Czech (6 proc., +29,6 proc.).

Eksportowym hitem pozostają części i akcesoria. Grupa ta opowiada za ponad 37 proc. całego eksportu (niespełna 6,4 mld EUR). Na drugiej pozycji wśród eksportowanych produktów motoryzacyjnych umacniają się akumulatory litowo-jonowe wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość eksportu tych produktów osiągnęła w analizowanym okresie ponad 3,2 mld EUR (+46,3 proc. r/r)

– Osiągnięty wynik to nowy rekord eksportu akumulatorów litowo-jonowych dla pierwszego półrocza - zauważa Rafał Orłowski.

W ciągu 12 miesięcy udział tej grupy produktów w całości eksportu motoryzacji wzrósł do 18,8 proc. (+7,92 punktu procentowego). Na rynki krajów UE trafiło 84,9 proc. całego eksportu baterii. Blisko połowę (47 proc.) wyeksportowano do Niemiec (wzrost r/r o 943 proc.).

Trzecią co do popularności grupą eksportowa są samochody. Od stycznia do czerwca sprzedaliśmy za granicę aut za 2,76 mld EUR (+30,4 proc. r/r) . Tu również największym odbiorcą były Niemcy (31,4 proc.)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane