Będą większe pieniądze, jest więcej niewiadomych

Arkadiusz Rojek
17-12-2003, 00:00

Niepewność i obawa o przyszłość dominowały wśród uczestników III Konferencji Export Wschód 2004.

11-12 grudnia w warszawskim hotelu Sobieski odbyła się III Konferencja Export Wschód 2004, zorganizowana przez Polsko-Litewską Izbę Gospodarczą Rynków Wschodnich. Tym razem podsumowanie sukcesów i porażek polskich eksporterów przyćmiła cała litania obaw o przyszłość.

Na początek dobre wieści...

W 2004 r. prawdopodobnie zmieni się system dotowania promocji polskiego eksportu (pisaliśmy o tym w „PB” w piątek). Budżet na ten cel wzrośnie według ministerstwa gospodarki i pracy trzykrotnie (do 75 mln zł), a zamiast dwóch list dofinansowywanych targów i wystaw pojawią się trzy (z możliwością wykorzystania pozostałych środków na inne imprezy). Niestety, na tym dobre wieści się kończą. Do dzisiaj nie wiadomo, czy po naszej akcesji Rosja potraktuje Polskę tak jak na przykład Niemcy czy Włochy — co może poskutkować dwukrotnym podwyższeniem ceł dla polskich towarów. Obawy przedsiębiorców potwierdziła Elżbieta Bodio z resortu gospodarki i pracy, tłumacząc że Polska ma w tej sprawie najmniej do powiedzenia, bo wszelkie ustalenia zależą od Komisji Europejskiej.

Na zakończenie pierwszego dnia, Marta Wódz, menedżer ds. zagranicznych firmy Megapunkt 300 zajmującej się marketingiem bezpośrednim, pozwoliła sobie na gorzką refleksję dotyczącą wykorzystania wsparcia.

— Podczas wystaw, przedsiębiorcy tylko siedzą na stoiskach i jedzą ciasteczka, a największe sukcesy odnoszą w sferze bankietowej — powiedziała, pointując przemowę podsumowującą pierwszy dzień konferencji.

Kazachstan szansą

Drugi dzień konferencji upłynął pod znakiem prezentacji rynków, na których polskich przedsiębiorców jeszcze nie ma bądź działają w niewielkim stopniu. Najciekawiej wypadła prezentacja Kazachstanu. Polskie frmy zainwestowały w tym kraju około 9 mln USD. Attache handlowy Ambasady Kazachstanu w Warszawie podkreślał, że jeśli Polacy się nie pośpieszą, stracą szansę. Zaznaczył, że biznes mogą zrobić firmy ze wszystkich branż.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Rojek

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Będą większe pieniądze, jest więcej niewiadomych