Bez biletu miejskim autobusem

opublikowano: 15-10-2017, 22:00

Miliony kosztuje rezygnacja z opłat w komunikacji publicznej. Ale decyduje się na to coraz więcej samorządów.

Urzędnicy ulegli nowej modzie — w całej Polsce wprowadzają darmowe biletów na komunikację miejską. Dotychczas mogli na duże ulgi w większości miast mogli liczyć tylko seniorzy i inwalidzi. Od niedawna samorządy zaczęły oferować 100-procentową ulgę na przejazdy autobusami i tramwajami kolejnym grupom mieszkańców. Trzy miliony złotych — tyle, według wstępnych szacunków, może kosztować wprowadzenie darmowych biletów dla uczniów podstawówek i gimnazjów w Lublinie. Pomysł zgłosili radni, a prezydent ustala z miejskim zakładem komunikacji warunki wcielenia go w życie. Ratusz informuje, że uchwała w tej sprawie może być przyjęta nawet na najbliższej sesji rady miasta. To oznacza, że może wejść w życie od stycznia. 

Fot. Pixaby CC0

Lublin nie będzie pierwszy. I pewnie nie ostatni — coraz więcej dużych i średnich miast wprowadza bezpłatną komunikację dla uczniów. Zrobiły to już Warszawa i Kraków - darmowe przejazdy dzieci i młodzieży będą tam kosztować jednak znacznie więcej. W stolicy od 1 września 2017 r. przysługują one uczniom publicznych i niepublicznych podstawówek i gimnazjów, oraz młodym warszawiakom uczącym się poza granicami miasta. Jak poinformował ratusz, oznacza to rocznie o 12-13 mln zł mniej w kasie Zakładu Transportu Miejskiego.

W Krakowie będzie to nieco mniej.

— Szacujemy, że koszt bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół podstawowych i dwóch roczników gimnazjalistów to 5,6 mln zł — mówi Monika Chylaszek, rzecznik prasowa prezydenta miasta.

Niektóre miasta są bardziej hojne. Na przykład Tomaszów Mazowiecki w woj. łódzkim ogłosił właśnie, że od stycznia 2018 r. gratis będą jeździli wszyscy mieszkańcy gminy. W dodatku 25 nowymi autobusami hybrydowymi.

— Bezpłatnie komunikacją miejską od nowego roku będą mogły podróżować osoby płacące podatki w Tomaszowie Mazowieckim — informuje w rozmowie z PAP Joanna Budny, rzeczniczka magistratu. Koszt dla miasta to utracone wpływy z biletów. Tak jak w Lublinie będzie to około 3 mln zł.

Z bezpłatnej komunikacji miejskiej mogą korzystać już m.in. mieszkańcy Bełchatowa, Strykowa, Głowna, Lubina, Polkowic, Kościerzyny, Środy Wlkp., Żor i Wadowic.

Zwykle są to pomysły radnych - zarówno tych z PiS, PO jak i innych ugrupowań. Włodarze miast kiedyś odrzucali je zanim rozpoczęła się dyskusja, dziś zmieniają zdanie. 

Z szacunków stowarzyszenia Wieczyste, które od lat zabiega o obniżenie różnych opłat w Warszawie (m.in. z tytułu użytkowania wieczystego), wynika, że wprowadzenie całkiem darmowej komunikacji dla podatników stolicy (czyli praktycznie wszyastkich mieszkańców, którzy zdecydują sie rozliczyć PIT-a w warszawskim urzędzie skarbowym) kosztowałoby 251 mln zł. Taki postulat jednak warszawscy radni zbywają uśmiechem.

 

 

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane