Bez wsparcia transport padnie

opublikowano: 06-10-2019, 22:00

Branża odpowiadająca za 8 proc. polskiego PKB stoi nad przepaścią. Bez rządowej pomocy zacznie się staczać — ostrzega BCC.

100 tys. — tyle według ostrożnych szacunków wynosi kadrowa luka na rynku zawodowych kierowców w Polsce. Jedną z barier utrudniających wypełnienie tej luki są koszty uzyskania kwalifikacji i niezbędnych uprawnień, które wynoszą około 10 tys zł. Aby zwiększyć dostępność zawodu kierowcy oraz dopływ nowych pracowników na rynek pracy, konieczne jest instytucjonalne wsparcie.

— Mamy propozycje rozwiązań ułatwiających dostęp do zawodu profesjonalnego kierowcy, m.in. dotacje w urzędach pracy na prowadzenie szkoleń z zakresu kwalifikacji zawodowych kierowców na prawo jazdy kategorii C+E, szkoleń z obsługi tachografu cyfrowego oraz czasu pracy i przerw czy wykonywania specjalnych operacji transportowych — mówi Adam Juniszewski, przewodniczący Komisji BCC ds. Transportu.

Proponuje również wykorzystanie symulatorów aut ciężarowych znajdujących się w niektórych wyższych szkołach technicznych, m.in na Politechnice Wrocławskiej. Wymaga to jednak określenia możliwych ram współpracy uczelni i biznesu w tej branży. Polska branża transportowa, obsługująca 25 proc. europejskiego rynku przewozowego i stanowiąca 8 proc. PKB, obawia się także Pakietu Mobilności. W kwietniu 2019 r. Parlament Europejski przegłosował ważne zmiany, których skutki mogą być dla niej katastrofalne.

— Mamy dużo pomysłów i osób, które są bardzo zainteresowane, aby ten pakiet był bardziej przychylny polskiemu przedsiębiorcy. Nic nie jest stracone i liczymy, że uda nam się pozyskać przychylność polskiego rządu, aby pokazać silny głos na arenie Unii Europejskiej — mówi Karolina Ciasto, wiceprzewodnicząca Komisji BCC ds.

Transportu. Wraz z przedstawicielami branży komisja wystosowała też apel do premiera Mateusza Morawieckiego o wsparcie krajowego transportu oraz merytoryczną współpracę z przedsiębiorcami w celu wypracowania rozwiązań chroniących polskie firmy w UE.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy