Bezgotówkowo w autobusie

Smart city Kolejne samorządy decydują się na bezgotówkowe transakcje w komunikacji miejskiej. To rewolucja, której nie da się uniknąć

Zamiast tradycyjnych biletów wystarczy mieć przy sobie kartę płatniczą. Tak jest już w Jaworznie, Łodzi (pilotaż) i we Wrocławiu. W pierwszym mieście kompletny system działa już ponad półtora roku, w drugim dziewięć miesięcy, a w ostatnim nieco ponad cztery. Niedługo dołączą Bydgoszcz, Katowice i Gdańsk.

Zobacz więcej

SYSTEM NA CZASIE: Nowoczesne urządzenia są intuicyjne i zajmują znacznie mniej miejsca niż tradycyjne biletomaty. System jest idealnym rozwiązaniem m.in. dla turystów i tych, którzy nieregularnie jeżdżą komunikacją miejską. Fot. ARC

Zakupy w trzech krokach

Jacek Sieński, dyrektor działu handlowego płatności elektronicznych Mennicy Polskiej, która odpowiada za wdrożenie systemu w wymienionych miastach, podkreśla, że zakup biletu nie powinien zająć pasażerowi więcej niż 30 sekund.

— Każde ze wspomnianych miast ma system dostosowany do swoich potrzeb, jednak zakup biletu jest w każdym z nich bardzo podobny. W pojazdach komunikacji miejskiej wystarczy podejść do tzw. kasownika, w którym w trzech krokach dokonamy transakcji. Pierwszy to wybór biletu, drugi to zatwierdzenie transakcji, a trzeci — zbliżenie karty płatniczej do czytnika. Kasownik umożliwia również sprawdzenie, jakie bilety kupiliśmy — tłumaczy Jacek Sieński.

Mennica Polska dotąd wdrażała systemy w miastach we współpracy z Mastercard i Visą, ale opieka i kontrola systemów spoczywa już tylko na niej. W pakiecie są serwis techniczny i ubezpieczenie sprzętu. Początkowo mieszkańcy stolicy Dolnego Śląska sceptycznie podchodzili do tego rozwiązania. — Wrocławianie mieli wątpliwości dotyczące udostępnianych danych. Choć miasto promowało system na długo przed jego wdrożeniem, okazało się, że informacji wciąż było za mało — zaznacza Jacek Sieński.

Pasażerowie obawiali się, że urządzenia w systemie Urbancard, a w szczególności kontrolerzy, będą mieli dostęp do danych na ich kartach płatniczych. Do systemu dociera wprawdzie informacja o dokonaniu zakupu biletu, ale w postaci tokenu. Konto pasażera jest zatem chronione tajemnicą bankową (banku emitującego kartę) dokładnie na takiej samej zasadzie jak w bankomacie lub terminalu sklepowym. Podczas kontroli biletów sytuacja wygląda identycznie. Transakcja zakupu otrzymuje unikalny identyfikator transakcji i to on wyświetla się na urządzeniu kontrolera, więc nie należy obawiać się nadużyć.

Inne miasto, inny system

Każdy samorząd dostosowuje system do swoich potrzeb. W Jaworznie Open Payment System (OPS) to nakładka na Jaworską Kartę Miejską. W 2017 r. OPS otrzymał branżową nagrodę Smart City dla miasta do 100 tys. mieszkańców.

— Decyzja o wprowadzeniu OPS zapadła w trzecim kwartale 2016 r., zaś prace trwały do stycznia 2017 r. To uzupełniający kanał dystrybucji biletów, bo pasażerowie muszą mieć możliwość wyboru, w jaki sposób chcą wnieść opłatę za przejazd. Przez OPS pasażer może kupić wszystkie bilety jednorazowe i bilety dzienne, przez Jaworznicką Kartę Miejską bilety jednorazowe z Elektronicznej Portmonetki, a w części autobusów mamy biletomaty i możliwość zakupu biletów u kierowcy. Ponadto działają sklep internetowy kartamiejska.pl i punkty stacjonarne— tłumaczy Maciej Zaręba, rzecznik prasowy Gminy Miasta Jaworzna. Wrocław też ma swój system, a liczbą nowoczesnych urządzeń bije na głowę inne miasta.

— Kompleksowy system zintegrowany z aplikacją miejską wystartował w marcu 2018 r. Dysponujemy prawie 3 tys. biletomatów z funkcją kasowania, które odpowiadają liczbie drzwi we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej. Celem było zapewnienie szybkiego zakupu, bez dodatkowych czynności, takich jak kasowanie biletu. Pasażerowie w tramwajach i autobusach mogą zakupić bilet za pomocą karty płatniczej, telefonu lub Urbancard EP (możliwość zakupu w kiosku z doładowaniem) — tłumaczy Małgorzata Szafran z wydziału komunikacji społecznej UM Wrocław.

W Łodzi, w której realizowany jest program pilotażowy dla linii tramwajowych 10 i 10a, po wejściu do pojazdu należy zbliżyć kartę do urządzenia, które pobiera złotówkę za wejście (za bilet ulgowy 0,5 zł). Należy pamiętać o ponownym zbliżeniu karty przy wyjściu, ponieważ system nalicza opłatę za przejechane przystanki. Łódź zatroszczyła się jednak, by zapominalscy na podróżach tramwajem nie zbankrutowali i zamknęła kwotę przejazdu w 4 zł.

Kolejka chętnych

Programy pilotażowe przygotowują już Katowice i Gdańsk, a Bydgoszcz już się szykuje do wdrożenia systemu w swojej komunikacji.

— Wprowadzając system, chcemy zapewnić pasażerom większą wygodę i zwiększyć popularność podróżowania komunikacją miejską. Oczekujemy wzrostu przychodów ze sprzedaży biletów, ograniczenia kosztów eksploatacyjnych i serwisowych, a docelowo również kosztów dystrybucji biletów — tłumaczy Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Nowatorska dystrybucja biletów na wszystkich liniach ma działać od października 2018 r., ale miasto jest już po prezentacji systemu i autobusu z gotowym rozwiązaniem. Rozpoczęło się też znakowanie wiat przystankowych, a władze miasta planują przynajmniej jedną konferencję prasową z Mennicą Polską. Mennica Polska zapewnia, że rośnie zainteresowanie systemem, ponieważ z jednej strony pasażerowie mają możliwość łatwego i szybkiego zakupu biletów 24 godziny na dobę, a z drugiej — korzyści czerpie miasto.

— Dzięki systemowi wdrożonemu przez Mennicę rośnie sprzedaż biletów, a koszty eksploatacyjne zostają ograniczone. Jest on też bardziej ekologiczny niż tradycyjne rozwiązania. Dodatkowo Polska awansuje do ścisłej światowej czołówki najnowocześniejszych państw pod względem dystrybucji biletów, wyprzedzając niektórymi rozwiązaniami nawet Londyn, uchodzący za wzór w tej dziedzinie — podsumowuje Grzegorz Zambrzycki, prezes Mennicy Polskiej.

8,5 Na tyle lat Wrocław podpisał umowę z Mennicą Polską.

1,5 mld zł Na tyle Wrocław szacuje wpływy do kasy gminy przez okres obowiązywania umowy.

10,49 proc. Taki odsetek od dochodu ze sprzedaży biletów stanowi wysokość wynagrodzenia operatora systemu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Bezgotówkowo w autobusie