Biuro w razie potrzeby

  • Małgorzata Ciechanowska
17-01-2012, 00:00

Rynek wynajmu biur na godziny w Polsce jest w początkowej fazie rozwoju, ale dla wielu osób to wygodny sposób na prowadzenie firmy

Klientami biur coworkingowych, wynajmowanych na godziny, są dwie grupy klientów: freelancerzy, czyli wolni strzelcy, prowadzący zwykle jednoosobową działalność gospodarczą, oraz krajowe i międzynarodowe korporacje, które dopiero zamierzają otworzyć oddziały swoich firm. Do pierwszej grupy można zaliczyć specjalistów w dziedzinie marketingu, PR, programowania, finansów, doradztwa HR lub gospodarczego.

— Biuro na godziny dla tych specjalistów jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż wynajem tradycyjnego lokalu. Wynajmując biuro coworkingowe, nie trzeba inwestować w sprzęt, meble, remont, internet itd. oraz obsługę recepcyjną. Ponadto, w przeciwieństwie do standardowych umów najmu podpisywanych zwykle na 3-5 lat, najemca nie musi wpłacać trzymiesięcznej kaucji, a współpracę może zerwać w dogodnym dla siebie momencie — wyjaśnia Przemysław Boruch, dyrektor zarządzający w firmie Gold Place, wynajmującej biura na godziny w Warszawie. Główną przewagą biura na godziny nad tradycyjną powierzchnią jest wystawienie jednej faktury za wynajem.

— Często sprytni właściciele lokali w tradycyjnym modelu lubią doliczać sobie dodatkowy czynsz, fundusz remontowy, opłaty za wywóz śmieci.

Co więcej, często najemca nie ma świadomości, że część lokali musi być ogrzewana elektrycznie, co znacznie zwiększa koszt użytkowania powierzchni — mówi Maciej Koper, właściciel i wiceprezes spółki INQ, która zarządza obiektami o nazwie Biura na Godziny w Krakowie.

Oferta

Większość biur oferuje obsługę sekretarską i możliwość wykonania drobnych prac biurowych. Standardem jest obsługa korespondencji lub możliwość zarejestrowania spółki albo działalności gospodarczej pod adresem biura.

— Nasi klienci oprócz uzyskania miejsca do pracy mogą skorzystać z usług wirtualnego biura i zarejestrować firmę w prestiżowym biurowcu. Otrzymują własny numer telefonu stacjonarnego i faksu, a nasz personel odbiera każde połączenie, przedstawiając się nazwą firmy klienta (obsługa po polsku i angielsku), odbiera, skanuje i przesyła pocztę na wskazany wcześniej adres — potwierdza Przemysław Boruch. Wynajem biura na godziny to tylko jedna z możliwości zarobku ich właścicieli. Często zarabia się także na warsztatach, szkoleniach i usługach prowadzonych przez najemców biurŁ którzy zamiast standardowego czynszu za wynajem multimedialnej salki konferencyjnej mogą zaoferować prowizję. Ponadto właściciel może do pakietu najmu dołączyć usługi dodatkowe: księgowość, doradztwo, konsultacje dotyczące marketingu czy sprzedaży lub zakładania własnej działalności. Taka niezależna spółka obsługująca najemców godzinowych powstała w Biurach na Godziny.

— Spółka INQ dzięki biurom i zespołowi konsultantów jest w stanie świadczyć pomoc księgową i zarządczą. Współpracujemy też ściśle z firmą księgową i kancelarią prawną — zaznacza Maciej Koper. Wszystkie te czynniki sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna interesować się najmem tego rodzaju.

— W CUBEcentre mamy stałych klientów, którzy korzystają z naszych usług regularnie. Pojawia się jednak coraz więcej firm i osób prywatnych, które dopiero dowiedziały się, że taka forma najmu jest dostępna na rynku — podkreśla Joanna Ciechanowcz z CUBEcentre.

Kooperacja

Wspólne powierzchnie do pracy często owocują uruchomieniem dodatkowych projektów lub nawet całych biznesów czy firm. Osoby decydujące się na coworking szukają środowiska pracy, w którym spotkają interesujących ludzi z pomysłami.

— W BNG zajmujemy się łączeniem firm i freelancerów w społeczności mające wspólne interesy. Każdy może zostawić wizytówkę i jeśli pojawi się osoba potrzebująca jego usług lub produktu, chętnie skontaktujemy taką osobę z klientem-kontrahentem — zapewnia Maciej Koper.

Koszt najmu

Koszty zaczynają się od zwykle około 30 zł za dzień wynajmu stanowiska do pracy. Abonamenty miesięczne uwzględniające dostęp do salki szkoleniowej zaczynają się w Krakowie od 400 zł netto za miesiąc, a w Warszawie około 700 zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Biuro w razie potrzeby